امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
حسن مطوری

توصیه های ایمنی

توصیه های ایمنی برای راه اندازی کولرهای آبی
چه بخواهیم چه نخواهیم تابستان از راه میرسد و هوا گرم می شود و مجبوریم برای خنک نگه داشتن منزلمان به فکر راه چاره باشیم استفاده از کولرهای آبی به دلیل قیمت ارزان و خنک کنندگی نسبتا مناسب در اکثر شهرهای کشورمان رواج زیادی دارد اما این کار آداب و اصول راه اندازی خاص خودش رادارد که عدم رعایت آن و اصول ایمنی راه اندازی آن خدای ناکرده ممکن است جان مارا به خطراندازد. کولرهای آبی با استفاده از گردش آب و ایجاد جریان هوا به وسیله یک الکترو موتور، بخار آب تبخیر شده از پوشال های خیس را به داخل محیط خانه یا محل کارهدایت کرده و محیط را خنک می کند استفاده از کولرهای آبی در شرایط آب و هوایی با رطوبت مناسب (40 تا 60 درصد) قابل توصیه است نکته دیگر این است که آب قادر است دمای محیط رابین 10 تا 12 درجه سانتی گراد از دمای محیط بیرونی خنک تر کند مثلا اگر درجه حرارت محیط در هوای آزاد 38 درجه سانتی گراد بالای صفر باشد استفاده از کولر آبی دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به 26 تا 28 درجه سانتیگراد میرساند.
توصیه های ایمنی
تعداد حوادثی که درهنگام تعمیر کولر با تعویض پوشال های کولرهای آبی ثبت شده کم نیست، کم نیستند آنهایی که با برق و نکات فنی دیگر آشنایی کامل داشته اند اما در اثر برق گرفتگی ناشی از نشت برق کولر، جان خود را از دست داده اند.
مهمترين توصيه ايمني كمك گرفتن از افراد متخصص و تعميركاران مجاز و مجرب است همچنين لازم است بدون قطع جريان برق اقدام به تعمير كولر و يا تعويض پوشال هاي آن نكنيد و در صورتي كه احيانا اين كار انجام شد بايد با فازمتر بدنه كولر را لمس كنيد و مطمئن شويد كه برق ندارد استفاده از دستكش عايق و لاستيك عايق در زير پا، شما را در برابر برق گرفتگي محافظت مي كند سيم هاي فرسوده را كه عايق آنها از بين رفته است تعويض كنيد و به بستن چسب برق دور آنها اكتفا نكنيد پس از آنكه كار تعميرات به اتمام رسيد دوباره بدنه كولر را با فازمتر لمس كنيد و مطمئن شويد كه بدنه آن برق ندارد.
اگر در هنگام روشن كردن پمپ آب كولر، صداي آب و يا رطوبت را حس نكرديد سريع آن را خاموش كرده و با رعايت نكات ايمني، پمپ را چك كنيد احتمال اينكه اتصالات آنشل شده باشد يا عمرش به پايان رسيده باشد وجود دارد، با خريد يك پمپ جديد و نصب آن كولرتان را مجددا راه اندازي كنيد.
توصيه هاي بهداشتي
در بحث توصيه هاي بهداشتي و ايمني در هنگام استفاده از كولرهاي آبي تعويض سالانه پوشال هاي كولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقيم كولر از اولين نكاتي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد رطوبت و آلودگي پوشال هاي كولر شرايط مناسبي براي رشد انواع ميكروبها و قارچ هايي مانند آسپرزيلوس مي توانند بيماري زا باشند البته افراد سالم و عادي معمولا دچار مشكل نمي شوند ولي در مورد افرادي كه دچار بيماري هاي ريوي هستند. اين قارچ ها ممكن است باعث ايجاد بيماري شوند از آنجا كه پوشال شرايط بروز بيماري هاي خاصي را فراهم مي كند بهتر است هر ساله پوشال ها تعويض و در چند روز ابتدايي استفاده از كولر، در و پنجره ها باز نگهداشته شوند.
همانطور كه گفته شد بهتر است پوشال ها هر ساله تعويض شوند اما اگر به هر دليلي نتوانستيد پوشال هاي كولر را تعويض كنيد بهترين راه براي خلاص شدن از باكتري هاي رشد كرده در پوشال ها اين است كه محلولي شامل 10 درصد پركلرين و 90 درصد آب بسازيد و در كف كولر بريزيد سپس پمپ آب را روشن كنيد تا پوشال ها حسابي با محلول كلرين و آب خيس بخورند بعد از چند دقيقه پمپ آب را خاموش كنيد و آب كولر را تخليه كرده آب تميز در كفي كولر بريزيد و دومرتبه پمپ آب را روشن كنيد تا پوشال ها تميز شوند.
تهیه کننده: حسن مطوری روابط عمومی آتش نشانی نجف آباد


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.