امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
مهندس مسعود منتظری شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

مصادیق «اقتصاد مقاومتی» در شهرداری نجف آباد

مصادیق «اقتصاد مقاومتی» در شهرداری نجف آباد
نجف آباد- شهردار نجف آباد گفت: شهرداری نجف آباد در یکی از سخت ترین شرایط بودجه ای تاریخ شهرداری های کشور، با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل و مدیران خود در کنار به کارگیری شیوه های اقتصاد مقاومتی توانسته علاوه بر تامین هزینه های جاری در حوزه عمران هم کارهای قابل توجهی انجام دهد.


مهندس مسعود منتظری در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد اجرای برخی پروژه ها توسط پرسنل تخصصی شهرداری و بهره گیری بهینه از امکانات موجود را یکی از مصادیق عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال در پروژه اجرای خط انتقال پساب فاضلاب که کارشناسان پس از برآورد هزینه توسط پیمانکار ، با استفاده ازچند نیروی آموزش دیده شهرداری و خرید یک دستگاه ، کار با یک ششم برآورد هزینه اجرایی پیمانکار عملیاتی شد.
منتظری ادامه داد: همچنین در پروژه شاخص و مهم اجرای ادامه بلوار فجر که آزادسازی مسیر آن به تنهایی بیش از 20 میلیارد تومان هزینه داشته، کار خاکبرداری و تسطیح بستر مسیر به عنوان یکی از مهم ترین و پر هزینه ترین قسمت های پروژه توسط سازمان خدمات موتوری شهرداری انجام گرفت که این امر هزینه تمام شده آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.


وی خاطرنشان کرد: البته در این طرح که عمده زمین های واقع در مسیر آن قبلا دارای کاربری کشاورزی بوده اند، خاک بارگیری شده نیز به محل پارک کوهستانی «آبشار» در شمال شهر انتقال داده شده و از آن محدوده خاک ماکادام که مناسب بستر سازی است، برگردانده شده که این طراحی از هر دوطرف به نفع شهرداری تمام شد.
بیمه 120 میلیارد تومانی فضای سبز نجف آباد
با توجه به اجرای مشارکتی و متفاوت طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در نجف آباد، شهرداری نیز طی اقدامی شجاعانه و آینده نگر از دریافت خسارت مربوط به حفاری معابر که معمولا در قسمت هزینه های جاری مصرف می شود خودداری کرده و طی تفاهم نامه ای به میزان 120 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه در بازه زمانی 30 ساله بهره مند شده که این امر، سرسبزی فضای سبز این شهر را برای بیش از سه دهه به صورت کامل بیمه خواهد کرد.


منتظری در این خصوص نیز می گوید: البته اقدامات شهرداری در خصوص اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در حوزه فضای سبز، به همین اقدام منحصر نمانده و با ارتقای سیستم آبیاری فضای سبز به انواع بارانی و قطره ای طی حدود سه سال اخیر، علاوه بر کاهش چشمگیر پرسنل مورد نیاز، میزان مصرف آب و بالطبع هزینه های برداشت از چاه های سطح شهر از ایراد خسارت به زیرساخت های شهری بر اثر استفاده از شیوه های ناصحیح آبیاری نیز جلوگیری شده است.
شهردار نجف آباد بیان داشت: اجرای شیوه های جدید آبیاری طی سه سال اخیر به گونه ای بوده که با وجود بازنشسته شدن نزدیک به 40 پرسنل فضای سبز، نیازی به استخدام افراد جدید نداشته ایم به طوری که فضای سبز پارک 11 هکتاری لاله این شهر که پیش از این با حدود 15 نیرو اداره می  شد، در حال حاضر تنها با چهار نفر مدیریت می شود.

استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای طرح های بزرگ
یکی دیگر از سیاست های اتخاذ شده در مجموعه شهرداری نجف آباد که آن را می توان مصداقی از اصول اقتصاد مقاومتی دانست، بهره گیری از توان بخش خصوصی در عملیاتی کردن طرح های بزرگ در سخت ترین شرایط بودجه ای است.
مهندس منتظری شهردار نجف آباد می گوید: از جمله این طرح های مهم می توان به پروژه میدان میوه و تره بار جدید بهار آزادی نجف آباد اشاره کرد که با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت 62 هزار متر مربع و مجموع سرمایه گذاری 65 میلیارد تومانی، انجام شده است.


مهندس منتظری ادامه داد: در این پروژه متفاوت که 71 غرفه طراحی شده آن هر کدام نزدیک به 2 برابر 45 غرفه میدان میوه و تره بار قبلی مساحت دارند، زمین، انجام مراحل طراحی، ساخت و ساز و برقراری انشعابات مختلف به عنوان آورده بخش خصوصی و محل و صدور مجوزات مورد نیاز هم در قالب آورده شهرداری در تنظیم قرارداد مربوطه مورد توجه قرار گرفته اند.
شهردار نجف آباد در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی دیگر از طرح های مهم سالهای اخیر که بزودی فاز عملیاتی آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد، می توان به ابرپروژه ریل باس نجف آباد به اصفهان اشاره کرد که طبق مفاد قرار داد منعقد شده آن، 50درصد کار همچون تهیه ریل و واگن بر عهده شرکت راه آهن گذاشته شده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی و شهرداری های مسیر تامین خواهد شد.
منتظری با اعلام برآورد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای این طرح اعلام داشت: استاندارمحترم اصفهان جناب آقای دکتر مهرعلیزاده اصفهان نظر بسیار مساعدی نسبت به عملیاتی شدن این پروژه دارد و ضمن همکاری کامل، دستورات لازم در خصوص صدور مجوزهای مورد نیاز و هماهنگی بین دستگاه های متولی، به صورت منظم پیگیر پیشرفت مراحل مختلف پروژه است.
پتانسیل های داخلی در فعالیت های عمرانی
مسعود منتظری خاطرنشان کرد: دیگر سیاست عملیاتی شده شهرداری نجف آباد در راستای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی را باید استفاده بهینه از توان و امکانات زیرمجموعه های داخلی شهرداری، در مسیر عملیاتی کردن پروژه های مختلف عمرانی دانست به طوری که این امر ضمن کاهش چشمگیر هزینه های جاری، افزایش بهره وری استفاده از نیرو و امکانات داخلی این مجموعه را به دنبال داشته است.


شهردار نجف آباد اضافه کرد: از مصادیق این موضوع می توان به بهره گیری از توان واحد امانی معاونت عمران شهرداری در طرح های مختلف مانند احداث اولین باغ موزه شهر، برخی قسمت های بوستان خدمت و ساخت المان های مناسبتی اشاره کرد.
فرش قرمز برای مشارکت بخش خصوصی
منتظری شهردار نجف آباد مشارکت دادن بخش خصوصی در طرح های عظیم عمرانی و زیرساختی را یکی دیگر از سیاست های مجموعه تحت مدیریت خود و مسئولان ارشد شهرستان دانست و خاطر نشان کرد: « در این بخش شاهد سرمایه گذاری های خوب و بلند مدتی از طرف بخش خصوصی هستیم به طوری که حتی بدون وجود مدیران فعلی نیز، مسیر طراحی شده به خوبی در آینده ادامه پیدا خواهد کرد و شاهد به ثمر رسیدن برکات درخشان این طرح ها طی سال های نه چندان دور خواهیم بود.


منتظری اضافه کرد: قرار گرفتن نجف آباد در نزدیکی شهر تاریخی و بزرگ اصفهان یکی دیگر از امتیازات خاص آن محسوب می شود که تلاش داریم ضمن بهره گیری از این امتیاز خاص، با اجرای اقدامات متنوع زمینه شکوفایی هر چه بیشتر پتانسیل های موجود در استان و حتی کشور را فراهم نماییم.
تاکید بر استفاده بهتر از پتانسیل هنرمندان شهرستان در مسیر جذب گردشگران داخلی و خارجی، لزوم انتقال نقطه نظرات مردمی و کارشناسان در موضوع صنعت گردشگری به مسئولان مختلف، اهمیت تقویت فرهنگ شهروندی به منظور کمک به توسعه پایدار یک شهر و لزوم توجه بیشتر به فرهنگ تاریخی کشور دیگر مطالب مورد اشاره منتظری بودند.
اجرای ۳۷۲هزار متر مربع آسفالت در یک سال
شهردار نجف آباد اشاره ای نیز به فعالیت های عمرانی مجموعه تحت مدیریت خود داشت و گفت: طی سال گذشته بیش از سیصد و هفتاد و دو هزار متر مربع آسفالت در سطح مناطق پنج گانه انجام گرفته که بیشترین سهم آن مربوط به آسفالت معابر خاکی و جدید الاحداث با چهل و شش درصد به میزان ۱۷۱هزار متر مربع بوده است.


مسعود منتظری افزود: در همین بازه زمانی شاهد اقداماتی مانند ۲۷هزار متر مربع پیاده روسازی، بیش از پانصد و بیست هزار متر مربع عملیات زیرسازی شامل خاکبرداری و خاکریزی، ۹۵۰۰متر کانیو گذاری، چهل هزار متر طول جدول گذاری در کنار ساخت و نصب ۱۲۰۰متر قطعات دال، یو و نیوجرسی بوده ایم.


شهرداری نجف آباد در همین مدت برای بهسازی و نوسازی زیرساخت های فضای سبز خود اقداماتی مانند ۵۵۰۰متر جدول گذاری، نزدیک به شش هزار متر مربع بلوک فرش و ۱۱۰ متر مکعب بتن ریزی انجام داده است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.