امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
مهندس مسعود منتظری شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

احیاء المان های تاریخی نجف آباد در بوستان زندگی

احیاء المان های تاریخی نجف آباد در بوستان زندگی
شهردار نجف آباد گفت: در جریان احیاء محور تفریحی بوستان زندگی و در فاز بهارستان آن که از تقاطع بیمارستان مقابل دادگستری تا بلوار شهیدان حجتی ادامه خواهد داشت، تعدادی از المان های تاریخی نجف آباد همچون برج کبوترخانه و کوشک ساخته خواهند شد.


مهندس منتظری شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به طول هزار و چهارصد متری این بخش از مسیر گفت: ساختمان کوشک در این نقطه دارای بیش از چهارصد و بیست متر مربع زیر بنا خواهد بود و در آن کاربری های فرهنگی و تفریحی تعریف شده است.
وی از احداث برکه آب و کانال دفع آب های سطحی به عنوان دیگر پیش بینی های صورت گرفته برای این مسیر نام برد و گفت: علاوه بر ساختمان کوشک که از مصالح سنتی در ساخت آن استفاده خواهد شد، یک برج کبوتری با قائده دایره ای شکل، زیربنای بیش از یکصد و شصت متر مربع و ارتفاع بیست و یک متر با همین مصالح در طول مسیر ساخته خواهد شد.


برج های کبوتری که کاربری تولید کود برای مصارف کشاورزی داشته اند، با تاریخ نجف آباد عجین هستند و نمونه های آن در مجموعه هفت برج خارون و برج های دوقلوی مسجد صفا مشاهده می شود.


شهردار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکمیل بخش های زیادی از عملیات تعریض و دو بانده کردن خیابان شهدا طی ماه های گذشته، گفت: در تقاطع این خیابان با محور تفریحی بوستان زندگی که در محدوده موسوم به بیشه و یکی از پنگ خانه های شهر واقع شده، مطالعات و بررسی هایی در حال انجام است تا مسیر تقاطع با یک طراحی ویژه و بدون قطع حتی یک درخت اجرایی شود.
قرارداد دو و نیم میلیاردی اولین فاز بوستان زندگی
شهردار نجف آباد گفت: به دنبال آغاز مرحله عمرانی اولین فاز از محور تفریحی بوستان زندگی توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری در آذر ماه سال گذشته، تاکنون با صرف اعتبار نزدیک به دویست میلیون تومان، کار پیاده روسازی و غلاف گذاری تاسیسات روشنایی این مسیر هشتصد متری در یکی از باندها به زودی به اتمام خواهد رسید.


مهندس مسعود منتظری شهردار نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری اعلام کرد: در اجرای محور پیاده روی این مسیر با عرض دو و نیم متر از بهترین و جدید ترین بلوک فرش های موجود در بازار استفاده شده و با تکمیل مراحل آزادسازی مسیر، در آینده امکان اضافه شدن مسیر دوچرخه سواری و دیگر امکانات تفریحی نیز وجود خواهد داشت.
منتظری از تکمیل سیستم روشنایی، اجرای سطل های زباله و نیمکت به عنوان مراحل بعد از اجرای محور پیاده روی گفت و اظهار داشت: در کنار دو فضای سبز صد متر مربعی که دارای کاربری چند منظوره خواهند بود، در خصوص جانمایی آلاچیق و نصب لانه پرنده بر روی درخت های مسیر نیز مطالعات و بررسی های لازم در حال انجام شدن است.
تقویت زیرساخت های کشاورزی مسیر
منتظری همچنین به برگزاری جلسات متعدد با کشاورزان در خصوص جزئیات اجرایی طرح اشاره کرد و گفت: تحویل پروژه به سازمان از تیرماه سال گذشته صورت گرفت و از آن مقطع تا آذر ماه نود و شش که فاز عملیاتی آن شروع شود، چندین جلسه با کشاورزان تشکیل گردید و ضمن ارائه توضیحات لازم، اقدامات لازم برای حفظ فضای سبز و دیگر زیرساخت های موجود در این مسیر، برنامه ریزی شد.


شهردار با اشاره به دغدغه مدیریت شهری نجف آباد در خصوص اهمیت حفظ فضای سبز این مسیر ادامه داد: کشاورزان در این مسیر دارای یک لوله انتقال آب هشتصد متری بودند که همزمان با جابه جایی آن، کیفیت لوله و عمق قرارگیری آن نیز ارتقاء پیدا کرد.
وی انجام این گونه طرح ها توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری را دارای صرفه اقتصادی برای شهر و شهرداری دانست و اعلام کرد: فاز بعدی این مسیر به طول هزار و سیصد متر از خیابان شهدا تا تقاطع بیمارستان در دست ساخت مقابل دادگستری ادامه خواهد داشت.
حفظ فضای سبز مسیر
شهردار نجف آباد در خصوص شاخص ترین اقدامات عمرانی صورت گرفته در این بخش از پروژه گفت: بیش از دو هزار و پانصد متر مربع بلوک فرش، یکصد و پنجاه متر مکعب بتن ریزی، هزار متر مکعب خاکبرداری و حفر نزدیک به سه هزار متر طول کانال ویژه تاسیسات مختلف و زیرساخت های روشنایی مسیر از جمله این کارها هستند.


 مهندس منتظری بیان داشت: انجام دستی تمامی این اقدامات و عدم استفاده از تجهیزات مهندسی سنگین، وقت و هزینه قابل توجهی را به سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری تحمیل می کند ولی تمامی تلاش خود را برای عدم ایراد خسارت به فضای سبز ارزشمند مسیر به کار گرفته ایم.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.