امروز: یکشنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۰ برابر با ۲۳ ربيع الآخر ۱۴۴۳ قمری و ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

جلسه معارفی درسهایی از نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد صبح پنجشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ جلسه معارفی درس هایی از نهج البلاغه در مجموعه هفت برج خارون برگزارگردید

در این جلسه که با حضور مدیران ارشد شهرداری و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار گردید،حجت الاسلام حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد در سخنانی به تبیین شخصیت امیرالمومنین علیه السلام و نهج‌البلاغه پرداخت.
وی شخصیت امیر مومنان (ع) را در عدالت  ، حیات پاکی ، توحید تقوا و ... تشریح نمود و عنوان داشت نهج البلاغه در سه بخش خطبه ها با ۲۴۱ خطبه ، نامه ها در ۷۹ نامه از جمله نامه به مالک و حکمت ها در ۴۸۰ قسمت که ایشان خطبه متقین ، نامه ۵۳ و نامه ۵۴ را برای مطالعه و تامل در آن ها برای کارگزاران نظام اسلامی  را تاکید نمود.

وی در این جلسه حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه را تشریح نمود : و عنوان داشت امیرمومنان ویژگی های فرد مومن را به این صورت عنوان می‌کند که مرا برادر مسلمانی بود(که در ادامه به ویژگی های شخصیتی و اخلاقی وی می پردازد):
وَ قَالَ (علیه السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ، وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا يَشْتَهِي مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ، وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ، وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً، فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ، لَا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً، وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ، وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ، وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ، وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ، وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ، وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى، [فَخَالَفَهُ] فَيُخَالِفُهُ. فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا، فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِير.
و فرمود (ع): پيش از اين مرا برادرى بود، در راه خدا كه خرد بودن دنيا در نظرش او را در چشم من بزرگ داشته بود، هرگز بنده شكم نبود. چيزى را كه نمى يافت، آرزو نمى كرد و چون مى يافت، بسيار به كار نمى برد.
بيشتر روزگارش در خاموشى مى گذشت و اگر سخن مى گفت بر ديگر گويندگان غلبه مى يافت. و عطش پرسندگان را فرو مى نشاند.
مردى افتاده بود و همه ناتوانش مى انگاشتند. چون زمان كوشش فرا مى رسيد، شير بيشه را مى ماند و مار بيابان را.
تا نزد قاضى نمى رفت، حجت نمى آورد.
كسى را كه خطا مى كرد و مى دانست عذرى دارد، تا عذرش را نمى شنيد، ملامتش نمى كرد.
از درد شكوه نمى نمود، مگر آن گاه كه بهبود يافته بود.
اگر كارى را مى كرد، مى گفت و اگر نمى كرد، نمى گفت.
اگر در سخن مغلوب مى شد، در خاموشى مغلوب نمى شد. همواره به شنيدن حريصتر بود تا به گفتن.
هرگاه دو كار براى او پيش مى آمد مى نگريست كه كدام يك از آن دو به هواى نفس نزديكتر است تا خلاف آن كند.
بر شما باد به اين خويها، آنها را فرا گيريد و در فراگرفتنشان با يكديگر رقابت نماييد. اگر نتوانستيد به همه آنها برسيد، بر گرفتن اندك بهتر از ترك كردن همه است.

امام جمعه اولین ویژگی اخلاقی که مهم ترین و عظیم ترین آن است را کوچکی دنیا در چشم وی عنوان داشت و سپس این خصیصه را به تشریح با ذکر مثال ها و سخنانی برای حاضرین بیان نمود.
وی از سخن بزرگان استفاده نمود و دنیا را مزرعه آخرت و محبت این دنیا ریشه تمام خطاکاری عنوان داشت همچنین عنوان داشت یک قدم به دنیا یک قدم ما را از آخرت دور می کند و به فرموده امیرالمومنین(ع) دنیا و آخرت مانند مغرب و مشرق هستند.
حسناتی عنوان داشت دنیا وسیله ای است در جهت رسیدن به معاد و جاودانگی دنیا محل تلاش و کار است و پاداش در آخرت نصیب مومنان می گردد ، مومن باید در بلاهای آخرالزمان صبور باشد و زمینه‌ساز ظهور گردد و اجر و تلاش خویش را بالاتر از شهدا دریافت نماید
 تلاوت قرآن و تنظیم امور و کارها با محوریت نماز صحبت های پایانی امام جمعه نجف آباد را شامل می‌شد


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.