امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

اخبار نوروز 1397

اجرای متفاوت ترین دیوارنگاره های نجف آباد
شهردار نجف آباد گفت: اجرای دیوارنگاره در نقاط مختلف شهر در دو بخش نمونه های بزرگ بر روی ساختمان های چند طبقه در کنار طرح های موسوم به «موتیف» یا «کهن الگو» که به صورت تکرار شونده طراحی شده از جمله اقدامات زیباسازی تدارک دیده شده برای نوروز امسال هستند.
مسعود منتظری در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری از ترسیم نمادی از کوچه باغ های قدیمی نجف آباد بر دیواره دفتر پستی واقع در ابتدای چهار باغ به عنوان یکی از نمونه ها نام برد و گفت: بر روی ساختمان سپهر در میدان انقلاب اسلامی منطقه سه نیز نمایی از خانه تاریخی نوریان در حال ترسیم و رنگ آمیزی است که با تکمیل زیرساخت های نورپردازی آن، جلوه ای بسیار زیبا و منحصر به فرد پیدا خواهد کرد.
منتظری ادامه داد: در انتهای خیابان ۱۵خرداد شمالی نیز با توجه به تردد زیاد دانش آموزان تعدادی کارت پستال حاوی نمادهایی از تحصیل و تذهیب نفس و دیگر موضوعات مرتبط در نظر گرفته شده که تمامی این موارد از نظر مساحت نقاشی صورت گرفته در سال های اخیر بی سابقه محسوب می شوند.

«موتیف» ها، طرحی ساده برای آرامش
شهردار نجف آباد همچنین از اجرای آزمایشی طرح زیباسازی دیوارهای واقع در خیابان های شریعتی و منتظری شمالی در سال جاری سخن گفت و اظهار داشت: در اولین گام بخش هایی از دیوارهای این دو خیابان که به دلیل قدمت زیاد یا دیگر عوامل تخریب شده یا آسیب دیده و مناظر نازیبایی را ایجاد کرده بودند، زیرسازی و با استفاده از پوشش گچ پلیمری با کمترین هزینه ممکن سفید کاری شدند.
منتظری در ادامه با اشاره به استفاده از پتانسیل بسیار خوب دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای سمیه نجف آباد و برخی اساتید دانشگاه هنر اصفهان جهت اجرای دیوارنگاره های متفاوت در محل های آماده شده اعلام کرد: به دنبال استخراج و طراحی تعدادی از المان های هویتی نجف آباد که دربرگیرنده تاریخ، آثار تاریخی، اعتقادات مذهبی، سوغات و محصولات کشاورزی خاص آن بود، این موارد به صورت طرح های ساده و تکرار شونده موسوم به موتیف در نقاط مختلف توسط دانشجویان رشته نقاشی دانشکده سمیه در دست اجرا قرار گرفت.
وی بیان داشت: در کنار تکرار شوندگی که اولین خصوصیت این شیوه نقاشی دیواری است، از سادگی و آرامش بخش بودن آن برای شهروندان در کنار سرعت بالای اجرا و هزینه پایین نیز بایستی به عنوان دیگر ویژگی های خاص این روش یاد کرد.

نمایش ویژگی های شهر در دیوارنگاره ها
شهردار نجف آباد در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون نمادهای مورد استفاده در اجرای موتیف ها یا همان کهن الگوها گفت: انار، شکوفه بادام و کندوی عسل به عنوان نمادی از تولیدات باسابقه شهر، سرو نمادی از سرسبزی و باغات وسیع، لاله نمادی از ایثار و شهادت، طرح های متنوع بسم الله در کنار شمایل طاووس به عنوان نمادی از امام زمان که به تعداد زیاد بر روی درب های قدیمی نجف آباد قابل مشاهده است به همراه کبوتر با توجه به وجود برج های قدیمی کبوترخانه از جمله موارد استفاده شده در این نقاشی ها هستند.
مسعود منتظری اجرای چنین دیوارنگاره هایی را کاری تخصصی و حرفه ای دانست و ضمن اشاره به بی سابقه بودن چنین اقدامی در سطح معابر نجف آباد بیان داشت: شتر به عنوان حیوانی که در تاریخ شکل گیری شهر نقش داشته و گوشت آن به میزان زیادی مورد اقبال مردم است در کنار خروس به عنوان نماد سحرخیزی و کسب رزق و روزی حلال از دیگر موارد گنجانده شده در دیوارنگاره های اجرا شده هستند.

گسترش کهن الگوها به دیگر معابر شهر
شهردار نجف آباد اذعان داشت: با استفاده از تجربیات ارزشمند به دست آمده از اجرای این طرح متفاوت در خیابان شریعتی و منتظری شمالی و همکاری شهروندان در حفاظت از این آثار ارزشمند، در سال آینده شاهد تکرار چنین الگویی در خصوص دیگر معابر اصلی شهر نیز خواهیم بود.
منتظری گفت: در خصوص برخی دیوارهای سطح شهر نیز از شیوه سنتی کاهگل برای زیباسازی استفاده شده که نمونه آن را در خیابان شیخ بهایی نرسیده به چهار راه شهرداری، مقابل بنیاد حضرت آیت الله خامنه ای و یا کوچه پشتی حسینیه چهار سوق در یکی از ورودی های باغ ملی می توان مشاهده کرد.
اعلام آمادگی برای همکاری همه جانبه با هنرمندان فعال در عرصه دیوارنگاره آخرین مطلبی بود که منتظری با تاکید بر آن افزود: به منظور تکمیل زیبایی های دیداری معابری که این طرح در آن ها اجرا شد، همزمان در خصوص تابلوها و سایه بان هایی که خسارت دیده بودند نیز کار بازسازی لازم صورت گرفته است.

زیبا سازی شهر با المان، دیوارنگاره و نورپردازی
رئیس هیات مدیره سازمان رفاهی تفریحی شهرداری نجف آباد گفت: مجموعه فعالیت های برنامه ریزی شده و در حال اجرای زیباسازی محیط شهری در سال جاری را می توان در سه بخش ساخت المان ها و نمادها، اجرای دیوارنگاره ها و نورپردازی های ویژه تقسیم بندی کرد که در تمامی آن ها تلاش شده فضایی متفاوت و دوست داشتنی به شهروندان نجف آبادی ارائه گردد.
محمد مغزی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری اظهار داشت: در همین راستا طی قراردادی که با شهرک علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد شد و با همکاری مجموعه های تخصصی همچون دانشکده فنی و حرفه ای سمیه نجف آباد و دانشگاه هنر اصفهان، بیش از ۳۰ جلسه کارشناسی در قالب تشکیل اتاق های فکر حرفه ای طی ماه های اخیر برگزار شد و در خصوص نحوه ارائه مجموعه برنامه های زیباسازی تصمیم گیری گردید.
مغزی از اعلام فراخوان جهت ارائه پیشنهادات اقشار مختلف مردم و هنرمندان به عنوان دیگر اقدام صورت گرفته در این عرصه نام برد و بیان داشت: مجموعه های دخیل در این فرآیند ضمن برگزاری جلسات متعدد در بین کارشناسان خود در نهایت ضمن انتخاب طرح های برتر از میان مجموعه آثار ارسالی، در خصوص نحوه ساخت و اجرای ایده ها نیز نقطه نظرات کارشناسی ارائه کرده و بر مراحل ساخت و اجرای آن ها نیز نظارت داشتند.
نصب ۷۰ المان در نوروز۹۷ نجف آباد
قائم مقام شهردار نجف آباد گفت: در ادامه روند سال های گذشته و با توجه به رضایتمندی و استقبال قابل توجه اقشار مختلف مردم، امسال نیز شاهد نصب نزدیک به هفتاد المان ویژه ایام نوروز در سطح مناطق پنج گانه خواهیم بود.
محمد مغزی با اشاره به آغاز فرآیند نصب این المان ها از بعد از چهارشنبه سوری گفت: پنجاه المان از سال های قبل پس از جمع آوری در واحد امانی شهرداری بازسازی و نوسازی شده و در نقاطی متفاوت از جاهایی که قبلا شاهد نصب آن ها بودیم، رونمایی خواهند شد و همزمان ۲۰ المان جدید نیز برای اولین بار در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت.
مغزی به تاثیر شادابی محیط بر روحیه شهروندان و گسترش آن به دیگر ابعاد زندگی هم اشاره ای داشت و اضافه کرد: از مجموع نمونه های جدید که برخی به تنهایی دارای چندین قسمت مجزا نیز هستند، پانزده المان توسط هنرمندان ساخته شده و پنج مورد نیز به همت نیروهای واحد امانی معاونت فنی و عمرانی با کمترین هزینه آماده نصب گردیده اند.
فضای نورانی شهر در 75 روز آینده
معاون مالی و اداری شهرداری در خصوص دیگر بخش مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده جهت زیباسازی محیط شهری نیز اظهار داشت: با توجه به تقارن ایام نوروز با ماه های رجب و شعبان که با میلاد چندین نفر از ائمه و بزرگان دین اسلام همراه است، برای نقاط مختلف شهر نورپردازی های خاصی در نظر گرفته شده که تا اواسط ماه مبارک رمضان ادامه خواهند داشت.
وی از نورپردازی ویژه خیابان امام خمینی حدفاصل تقاطع میرداماد تا میدان حضرت امام و ادامه آن تا چهارراه شهرداری خبر داد و گفت: درختان مناطق مختلف در کنار نقاطی مانند بلوار استقلال و مطهری در کنار بخش ابتدایی بلوار طالقانی، میدان آتش نشان و جهاد به همراه چندین نیمکت و گلدان نوری در نقاط مختلف شهر از جمله مواردی هستند که در این مدت مورد نورپردازی ویژه قرار خواهند گرفت.
وی اذعان داشت: در پارک ملت و در جوار مزار شهدای گمنام نیز با اجرای نورپردازی ویژه ای بر روی درختان شاهد فضایی متفاوت و کم نظیر در سطح شهر خواهیم بود که دیدن آن را به تمامی شهروندان توصیه می کنیم.

معرفی المان های نوروز ۹۷
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری نجف آباد گفت: در بیش از اهفتاد المان تدارک دیده شده برای نوروز امسال تلاش شده با پرداختن به موضوعات مختلف، تمامی سلایق و علائق شهروندی به نوعی پوشش داده شود و رضایتمندی مردم بیش از سال های گذشته جلب گردد.
محمد مهدی فردوسی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به جدید بودن ۲۰ نمونه از این المان ها اضافه کرد: امسال در موضوعاتی مانند محصولات کشاورزی، سوغات و صنایع دستی نجف آباد، نمادهای مروبط به کارتون های کودکانه، نمادهای هویتی و مذهبی و بازی های نوستالژیک شاهد رونمایی از المان های مختلف در سطح مناطق پنج گانه خواهیم بود.
فردوسی از تعمیر و احیاء تعدادی از المان ها در محل نصب شده سال های قبل خبر داد و گفت: در خصوص پنجاه سری نیز پس از انتقال المان به واحد امانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری، شاهد بازسازی مجدد بوده ایم که این نمونه ها نیز به تدریج در نقاطی متفاوت نسبت به سال های گذشته نصب خواهند شد.

از آثار اهدایی تا بازی های خاطره انگیز
فردوسی در تشریح شاخص ترین المان های جدید امسال گفت: المان «پدر، خورشید من» که دختر بچه ای را بر شانه پدر نشان می دهد در بلوار استقلال نصب خواهد شد و نمادهای حجاب، انار سرخ و چراگاه نیز به ترتیب در تقاطع بلوار فجر و منتظری شمالی، ابتدای چهار باغ و پارک کوهستان رونمایی می گردند.
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری از نصب چهار المان متفاوت بازی های کودکانه و دوست داشتنی هفت سنگ، گل کوچک، لِی لِی و تُرتُری بازی در بلوار چهار باغ نجف آباد در فضایی نزدیک به هم خبر داد و بیان کرد: یکی از هنرمندان مطرح کشور نیز المانی را به شکل یک پوتین نظامی ساخته و به نجف آباد اهدا کرده که به یاد تمامی شهدا به ویژه مدافعین حرم و پاسدار شهید محسن حججی در نزدیکی یادمان شهدای نجف آباد نصب خواهد شد.
وی اضافه کرد: با توجه به استقبال شهروندان از کاسه های گل قرمزی نصب شده در بلوار میرداماد که به نمایش توت و بادام به عنوان دو محصول مهم نجف آباد اختصاص داشت، امسال نیز همزمان با بازسازی نمونه های قبلی شاهد رونمایی از دو کاسه جدید نخودچی و انار در همین محدوده خواهیم بود.

نصب ۳۰ نماد برای مولا علی (ع)
این مدیر شهرداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقارن میلاد حضرت علی (ع) با ایام نوروز و تکرار دوباره این مناسبت در ایام پایانی سال نود و هفت اظهار داشت: به همین مناسبت ۳۰ نماد موقت به صورت مکعب های بزرگ برای نصب در نقاط مختلف شهر آماده شده که با توجه به جنس کارتن پلاست قسمت رویه آن ها، امکان استفاده در دیگر مناسبت های طول سال را هم خواهند داشت.
محمد مهدی فردوسی از المان فانتزی «فروشنده بهار» در تقاطع خیابان های شریعتی و سعدی به عنوان دیگر نمونه در نظر گرفته شده برای این ایام نام برد و گفت: آب نمای نی زن در میدان پروین اعتصامی، المان مداد رنگی، سردرب سنگی برای پارک شهید کبیرزاده و نماد ایثار و مقاومت در نزدیکی مزار شهدای یزدانشهر از دیگر موارد جدید طراحی شده برای نوروز امسال می باشند.

تقدیر از اعتماد شهرداری به هنر دانشجویی
رئیس دانشکده فنی و حرفه ای سمیه نجف آباد گفت: واگذاری پروژه اجرای دیوارنگاره های شهر به دانشجویان این دانشکده علاوه بر رقم زدن یک تجربه عملی بسیار خوب برای این هنرمندان، زمینه ساز تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در این جوانان شده و این اعتماد مجموعه شهرداری و شورای شهر قابل تقدیر است.
الهام ایمانیان در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به تجربه سال گذشته دانشجویان این دانشکده در اجرای بیش از ۳هزار و پانصد متر مربع دیوارنگاره در شهر اصفهان در قالب برنامه «هزار و یک شب» بیان داشت: دانشجویان ما با وجود فرصت کمی که داشتند، کار را با شش تیم چهار الی پنج نفره شروع کرده و در حال حاضر این تعداد به بیش از ده تیم رسیده به طوری که طبق برآورد صورت گرفته تاکنون نزدیک به سه هزار متر مربع دیوارنگاره به شیوه موتیف در خیابان شریعتی و منتظری شمالی انجام گرفته است.
ایمانیان از کارآفرینی و ثبت روزومه علمی و عملی قوی به عنوان دیگر نتایج استفاده از ظرفیت دانشکده سمیه در این عرصه نام برد و اضافه کرد: این گروه های دانشجویی که از اولین ساعات صبح تا حوالی هشت شب به کار خود ادامه می دهند، تمامی مراحل پیش نیاز کار همچون ساخت شابلون و ساخت رنگ را هم انجام می دهند که مجموعه این کارها ضمن برقراری ارتباطی موثر بین هنرمند و جامعه، تجربیات بسیار ارزشمندی را هم در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

آکادمیک تر شدن زیباسازی شهری
ایمانیان همچنین در بخش دیگری از مصاحبه به همکاری این دانشکده در ساخت بخشی از المان های نوروزی سال گذشته و داوری آثار ارائه شده برای امسال اشاره داشت و افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب مردم و ظرفیت های موجود در این عرصه، طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است از سال آینده مجموعه از دانشجویان و اساتید رشته های نقاشی، گرافیک و معماری دانشکده طی یک کار بین رشته ای بر روی هویت های اصلی شهر کار ویژه ای را برای زیباسازی محیط شهر انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: مجموعه مدیریت شهرداری و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری به صورت یک تیم صمیمی و دغدغه مند در عرصه زیباسازی فضای شهری به ویژه در ایام نوروز ورود پیدا کرده اند و در این مسیر از پتانسیل علمی و عملی دانشجویان و اساتید دانشکده فنی و حرفه ای سمیه نجف آباد به عنوان یکی از مراکز شاخص استان و حتی کشور نیز به بهترین شکل استفاده شده است.

رضایت کم نظیر دانشجویان از برخورد مردم
رئیس دانشکده سمیه نجف آباد با اشاره به غیر بومی بودن بسیاری از دانشجویان درگیر در پروژه دیوارنگاره ها گفت: تقریبا تمامی این هنرمندان که پیش از این سابقه کار در دیگر نقاط استان را هم داشته اند، برخورد صمیمانه و مهمان نوازانه مردم را تحسین کرده و معتقدند که کوچکترین بی حرمتی یا حرف نامربوطی در زمان اجرای طرح ها به آن ها زده نشده است.
ایمانیان با تقدیر ویژه از شهروندان فرهنگ دوست نجف آبادی اذعان داشت: در بسیاری از موارد مردم و کسبه از دانشجویان پذیرایی کرده و آن ها را بابت انجام زیباسازی مورد تشویق قرار داده اند که این موضوع از بهترین تبلیغ ها برای غنای فرهنگی این دیار در دیگر نقاط استان و کشور محسوب می شود.

تدارک نوروزی برای یادمان شهدا
رئیس ستاد نوروزی شهرداری نجف آباد گفت: اولین برنامه جشنواره بهارانه امسال شهرداری از حوالی ساعت ۴عصر روز سه شنبه بیست و نهم اسفند ماه در یادمان شهدا و جوار مزار شهید مدافع حرم محسن حججی شروع و با ویژه برنامه هایی همچون سخنرانی، قرائت دعا، مداحی، پخت سمنو، اقامه نماز جماعت و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری تا حوالی ۹ شب ادامه خواهد داشت.
سهراب بیگدلی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به پخت سمنو به رسم سال های قبل توسط هیات محبان شهداء اعلام داشت: همزمان با فعال شدن چندین ایستگاه صلواتی در محدوده یادمان شهدا که با مدیریت این مجموعه انجام خواهد شد، برای فضاسازی خاص این نقطه جهت پذیرایی از شهروندان و مسافران نوروزی، اقداماتی مانند کاشت گل لاله در مقابل یادمان و بر سر قبور شهدا در کنار نصب نزدیک به هزار و هشتصد پایه فلزی و پرچم ایران بر بالای مزار شهدا انجام گرفته است.
بیگدلی از رونمایی المان پوتین به عنوان اثر اهدایی یکی از هنرمندان شاخص کشور در نزدیکی یادمان خبر داد و افزود: در مقابل یادمان نیز کیوسک راهنمایی ویژه مسافران نوروزی مستقر می شود و برای اسکان نیز علاوه بر یکی از سالن های اجتماعات گلزار شهدا که به اردوهای گروهی اختصاص پیدا کرده، باغ بانوان و یکی از مدارس نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

فعال شدن 6کیوسک راهنمایی در ورودی های شهر
بیگدلی در ادامه اظهار داشت: به منظور راهنمایی هر چه بهتر مسافران نوروزی علاوه بر کیوسک یادمان شهدا در مسیر اصفهان به نجف آباد و قبل از میدان معلم، بعد از تقاطع روگذر تیران و قبل از میدان گل ها و در نزدیکی میدان شهدای دانشجو در مسیر مواصلاتی خمینی شهر به نجف آباد سه کیوسک مستقر خواهند شد و در کمربندی جنوبی شهر از سمت فولادشهر نیز شاهد فعال شدن دو کیوسک دیگر خواهیم بود.
سهراب بیگدلی ساعات فعالیت این کیوسک ها را از اولین ساعات صبح تا حوالی نیمه شب طی بیست و هشتم اسفند تا چهاردهمین روز فروردین ماه سال آینده اعلام کرد و اظهار داشت: علاوه بر راهنمایی مسافران، مواردی مانند نقشه گردشگری، بروشورهای معرفی جاذبه های گردشگری نجف آباد، پک های فرهنگی نوروزی که با همکاری انتشارات مهر زهرا (س) به تعداد ۵ هزار عدد آماده شده و دفترچه های ویژه معرفی پتانسیل های شهر که حاوی اطلاعاتی همچون زمان و مکان ویژه برنامه های نوروزی و راه های ارتباط با ستاد های اسکان و مدیریت برنامه ها خواهد بود در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.
اشاره به چاپ بیش از ۱۰ هزار نسخه از هر کدام از موارد تحویلی به مسافران نوروزی و توزیع همزمان بروشورهای ایمنی جمعیت هلال احمر دیگر مواردی بودند که بیگدلی با تشریح آن ها اعلام کرد: بروشور معرفی علماء و شهدای شاخص نجف آباد نیز آماده شده و همزمان با همکاری راویان آماده شده توسط مجموعه یادمان شهدا، به گردشگران نیز توضیحات ویژه ای در خصوص ویژگی های ایثار و شهادت نجف آباد داده خواهد شد.

جشنواره بهارانه، مقدمه ای برای نجف آباد متفاوت
شهردار نجف آباد گفت: همزمان با افتتاح طرح های شاخص ساختمان حمل و نقل عمومی و تقاطع غیر همسطح شهیدان حجتی که با حضور استاندار اصفهان و دیگر مقامات ارشد شهرستان در عصر روز جمعه صورت گرفت، جشنواره بهارانه شهرداری نیز به عنوان مقدمه ای برای تحقق شعار «نجف آباد ۹۷، شهری متفاوت» رونمایی گردید.
مسعود منتظری در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری با اشاره به زمان بندی این جشنواره از دومین روز فروردین تا یازدهمین روز اولین ماه سال جدید اظهار داشت: تور گردشگری نیم روزه که با همکاری سازمان اتوبوسرانی و استفاده از چهار دستگاه اتوبوس رنگ آمیزی شده ویژه این ایام همه روزه ویژه مسافران نوروزی و گردشگران برگزار خواهد شد، از جمله این موارد است که طی آن همچون سال های قبل از ظرفیت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهر نیز به عنوان راهنمای تور استفاده خواهد شد.
منتظری با اشاره به آمار ۱۱ هزار نفر اسکان در ستاد های آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد طی سال گذشته و حضور نزدیک به هزار نفر از این افراد در تور گردشگری نجف آباد اعلام داشت: در نوروز امسال با استقرار تعدادی از راهنمایان تور در محل های اسکان مورد اشاره، تلاش خواهیم کرد ضمن معرفی جاذبه های گردشگری و تفریحی مختلف، تعداد بیشتری از مسافران را به بازدید از جاذبه های آماده شده ترغیب کنیم.
مسیر این تور گردشگری شامل باغ بانوان، باغ موزه، یادمان شهداء، باغ گل ها، پارک لاله، پنگ خانه باغ نو، هفت برج خارون، خانه های تاریخی مهر پرور، لطفی و نوریان، مسجد نصیر، و عصارخانه اخلاقی خواهد بود.

تدارک گسترده در لاله
شهردار نجف آباد از مجموعه برنامه های نوروزی پارک لاله به عنوان پر بازدید ترین نقطه جشنواره سال گذشته نام برد و گفت: امسال نیز غرفه های متعددی شامل گریم کودک، خلاقیت، ماسه بازی، ماهی گیری با دست، بازی های فکری، رصد آسمان، گل کاری و باغبانی و انواع بازی های فکری و تفریحی خانوادگی شامل ابر جنگال، دارت، فوتبال دستی، ایرهاکی و تعدادی از بازی های قدیمی در این پارک قدیمی و زیبا آماده شده است.
مسعود منتظری ادامه داد: در کنار جشن های ویژه ای که برای ایام ولادت امام محمد تقی (ع) و حضرت علی (ع) همراه با نورافشانی تدارک دیده شده، هر روز صبح نیز مسابقات مختلف مانند ابر والیبال و مار و پله انسانی پیش بینی کرده ایم و شهروندان عصرها نیز امکان استفاده از جشن های شادمانه را در همین محل خواهند داشت.
اجرای ویژه برنامه ورزش زورخانه ای در دهمین روز فروردین ماه به مناسبت ولادت امیر المومنین به میزبانی زورخانه شهدا در پارک لاله دیگر موردی بود که منتظری با تشریح آن گفت: در محل باغ موزه نیز که دومین فاز آن در حال تکمیل شدن است، علاوه بر زیرساخت های فراهم شده برای نمایش و معرفی تاریخ نجف آباد، غرفه های متعددی هم برای عرضه صنایع دستی و سوغات شهر تدارک دیده شده و امکان اسب سواری تفریحی نیز فراهم گشته است.
در اولین روز و تاریخ های دوازدهم و سیزدهم فروردین نیز با توجه به ایام شهادت معصومین و بزرگان دینی، جشنی برگزار نشده و ویژه برنامه های مرتبط تدارک دیده شده است.

مشارکت گسترده هنرمندان در ویژه برنامه های نوروزی
شهردار نجف آباد از تدارک ویژه برنامه های مختلف به میزبان هفت برج خارون و خانه های تاریخی مهرپرور و نوریان خبر داد و گفت: در تمامی این نقاط مسافران نوروزی و شهروندان می توانند علاوه بر استفاده از زیبایی محیط آثار تاریخی از ویژه برنامه های متنوعی که با همکاری گسترده هنرمندان شهر آماده شده نیز بهره ببرند.
مسعود منتظری از اجرای موسیقی زنده سنتی، نمایش سیاه بازی، کارگاه آموزش قلم زنی و میناکاری، نمایشگاه عکس بهار نجف آباد و دمنوشخانه به عنوان بخش های در نظر گرفته شده در خانه تاریخی مهرپرور به عنوان موزه مردم شناسی شهر نام برد و اضافه کرد: در خانه تاریخی نوریان هم که به عنوان مکتب خانه خواجه نصیر الدین طوسی تجهیز شده، برنامه هایی مانند نمایش محیطی با موضوع فرهنگ شهروندی، نقالی، نمایشگاه عکس، خیمه شب بازی، غرفه سفال، نمایشگاه کتاب، عکاسی در فضای تاریخی خانه، نمایشگاه نقاشی نجف آباد دیروز تا امروز، موسیقی زنده، انواع بازی های فکری و خانوادگی در کنار کتابت زنده القاب حضرت علی و دیگر معصومین توسط هنرمندان خوشنویس در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه اقوام و سوغات در مجموعه تفریحی بوستان بهشت و غرفه های متعدد رفاهی در باغ بانوان به عنوان ستاد اسکان مسافران نوروزی شهرداری دیگر مواردی بود که منتظری با بیان آن ها گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با دیگر دستگاه های مرتبط قرار شد تا تمامی گردشگران نوروزی به ستاد های اسکان شهرداری، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد معرفی شوند و همچون سال های قبل از استقرار چادرهای مسافرتی در پارک های سطح شهر در راستای تامین امنیت بهتر مسافران جلوگیری شود.

تکرار کارناوال شادی در سطح شهر
شهردار نجف آباد همچنین به استقبال بسیار خوب مردم و گردشگران نوروزی از برنامه کارناوال شادی چند سال اخیر اشاره کرد و اعلام داشت: طی این برنامه که با همکاری هنرمندان گروه نگاه از دوم تا یازدهم فروردین ماه طبق برنامه ریزی مشخصی در مسیر های مختلف اجرا خواهد شد، شرکت اتوبوسرانی نیز با جابه جایی هنرمندان در برنامه مشارکت خواهد داشت.
مسعود منتظری از کاشت بیش از هفتاد گونه گل و درخت جدید در باغ گل های نجف آباد خبر داد و اضافه کرد: پرواز تفریحی با پاراگلایدر، دوچرخه سواری و کالسکه سواری از بوستان خدمت تا این نقطه، برپایی غرفه عکاسی در زیرزمین ساختمان اصلی باغ به همراه کافی شاپ و غرفه ماهی های زینتی از جمله موارد در نظر گرفته شده در این مجموعه هستند.یکی از طبقات ساختمان باغ نیز به نمایش انواع گل های آپارتمانی و طبقه دیگر هم برای عرضه و فروش محصولاتی مانند عسل و بادام در نظر گرفته شده است.
منتظری اظهار داشت: مسابقه سبزه ها و تخم مرغ های رنگی که با رهاسازی ماهی های سفره هفت سین نیز همراه می شود در روز شنبه یازدهم فروردین ماه به میزبانی پارک لاله برگزار خواهد شد و طی آن علاوه بر اهدای جایزه به بهترین آثار ارائه شده و قرعه کشی در بین شرکت کنندگان، شهروندان می توانند با تحویل سبزه ها و ماهی های خود از دریافت بسته های فرهنگی بهره مند شوند.
ماهی های جمع آوری شده در این روز نیز به برکه باغ گل ها انتقال داده شده و به ماهی های سال گذشته که در حال حاضر رشد قابل توجهی نیز داشته اند، اضافه خواهند شد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.