امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

تولید نانو کاتالیست برای کاربرد در صنایع شیمیایی

محققان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد موفق به تولید نانوکاتالیستی شدند که دارای بازده بالا و به راحتی قابل بازیافت است. از این نانوکاتالیست می توان در صنایع نفت، پتروشیمی و تولید پودرهای سرامیکی استفاده کرد.

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو ، پژوهشگران در این طرح تحقیقاتی با استفاده از روش میکروامولسیون آب در روغن توانستند این نانو کاتالیست را تولید و خواص آن را بررسی کنند.

همچنین در این پژوهش بر روی اثر مواد فعال سطحی بر شکل ، اندازه و سایر خواص نانو کاتالیست تولید شده مطالعه شد.

کاتالیست (Catalyst) ماده ای است که می تواند منجر به تغییر نرخ سرعت یک واکنش شیمیایی شود بدون آن که خود در واکنش مصرف شود.

امولسیون به مخلوطی از دو یا چند مایع گفته می شود که مخلوط ناشدنی باشند.

ماده فعال کننده سطحی ماده ای است که باعث تغییر کشش سطحی یک مایع یا جامد می شود ، از همین رو بسیاری از افزودنی ها مانند مواد پراکنده ساز در واقع جزو فعال کننده های سطح هستند.

با توجه به نتایج به دست آمده ، اندازه نانو ذرات کاتالیستی تشکیل شده بسته به نوع ماده فعال سطحی مورد استفاده، متغیر است. با این حال هر یک از این مواد، منجر به تولید نانوذراتی با توزیع اندازه یکنواخت و شکل تقریبا یکسان خواهند شد.

رضا پورنجف کارشناس ارشد رشته مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و یکی از محققان این روش گفت :در روش میکروامولسیون ، اطراف هر ذره لایه ای از ماده فعال سطحی تشکیل می شود. بر اثر تشکیل این لایه ، فرآیند انباشتگی ذرات به کمترین میزان خود رسیده و با کنترل شرایط می توان به ذراتی با اندازه نانومتری ، شکل مطلوب ، سطح ویژه بالا و فعالیت مناسب رسید.نانوذرات کاتالیستی به دلیل سطح فعال بزرگ تر در محلول واکنش حل نشده و به سادگی قابل جداسازی هستند.

این کار تحقیقاتی با همکاری دکتر سید علی حسن زاده تبریزی و دکتر مجید قشنگ ( اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) انجام شده و نتایج این مطالعه در نشریه Ceramics International منتشر شده است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.