امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

خانه ایثار نجف آباد افتتاح شد

به مناسبت روز حماسه و ایثار نجف آباد / پنجم اسفند ماه 1400

امام جمعه نجف آباد گفت: شهدا با خدا و پیامبران نشست و برخاست کردند و تنها راه تدوام انقلاب و حفظ ارزش‌های کشور آن است که به فرزندان انقلاب بفهمانیم بزرگ هستند چون دشمنان به دنبال بزرگ‌نمایی جهت الگو سازی خود برای فرزندان ما هستند.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری نجف آباد، براساس فرمایش مقام معظم رهبری نجف آباد شهر علم ایمان و ایثار است که این زیبنده‌ترین و با مسمی‌ترین لقب برای شهر شهیدان محسوب می‌شود.

این دیار با تقدیم بیش از ۲۵۰۰ شهید و سرداران سلحشور در دوران دفاع مقدس به حق مزین به نام پایتخت شهادت است و شهیدانی که زندگینامه و رهنمود‌هایشان کم نظیر و تاریخ ساز بوده است.
در همین راستا مدیریت شهری نجف آباد در ششمین دوره شورای اسلامی شهر به پاس گرامیداشت یاد و خاطره ایثارگران و جان بر کفان آسمانی خانه شهیدان حجتی که متبرک به حضور ۶شهید سرافراز احمد، ابوالقاسم، کاظم، محمدعلی و محمدحجتی و حیدرعلی امامی را تملک و پس از مرمت به عنوان خانه ایثار نجف آباد تجهیز و به آستان مقدس شهدا و مردم شهید پرور این شهر تقدیم کرد.
از این رو ۵ اسفند ۱۴۰۰روز حماسه و ایثار مردم نجف آباد با افتتاح خانه ایثار به یادبود شهدای حماسه‌ساز و ایثار گر دیار ازخودگذشتگان پرداخته شد و مصوب گردید تا زین‌پس کمیته شهدای پنجم اسفند نجف آباد در این مکان فعال باشد.
به همین مناسبت عبدالرسول امامی شهردار نجف آباد صبح امروز با حضور در آئین افتتاحیه خانه ایثار اظهار داشت: سال ۱۳۶۲ در چنین روزی حدود ۳۳۳شهید در عملیات خیبر از نجف آباد تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شد که این روز به عنوان روز حماسه نجف آباد معرفی گردید.

وی بیان کرد: به رسم هرسال هفته حماسه نجف آباد از اول تا ششم اسفند محسوب می‌شود که با آذین بندی و فضاسازی شهر این روز را گرامی داشته و امسال نیز با شعار رسم پرواز از ابتدای این هفته با نشست خبری ارکان شهرستان فعالیت ستاد شهدای ۵اسفند آغاز گردید و در ادامه آن زنگ ایثار در دبیرستان شهید منتظری به صدا درآمد.
شهردار نجف آباد گفت: شهیدستان منتظری حدود ۲۰۵ شهید را تقدیم نظام ایران کرده که تنها دبیرستان کشور با این حجم از شهیدپروری به حساب می‌آید و در ادامه برنامه‌ها نیز شاهد رونمایی از تابلو میدان شهدای ۵ اسفند بودیم.
وی تصریح کرد: خانه ایثاری که افتتاح شد منزل ۴شهیدی است که شهرداری نجف آباد آن را تملک و بازسازی نمود تا محور مسائل ایثار و شهادت در آن به وجود آید اما یکی از مواردی که در طول سال برای این خانه خواهد بود، دبیرخانه کمیته شهدای ۵ اسفند است که قرار است در ایام سال فعال باشد.
امامی عنوان کرد: به خاطر اینکه در ایام دفاع مقدس تردد خانواده شهدا در این منزل بود و این خانه استقراری محله محور دارد، خود مردم محله نیز برای بازسازی و نمادسازی آن استقبال کردند تا این خانه مرمت شد.
جواد حجتی عضو شورای شهر و فرزند خانواده شهید حجتی نیز اظهار داشت: با توجه به این موضوع که خانه شهیدان حجتی باید حفظ می‌شد و چون نجف آباد شهر علم و ایثار است، شهرداری این مکان را خریداری کرد   به نام خانه ایثار در اختیار مردم گذاشت.

وی با اشاره به اقداماتی که در این خانه انجام گرفته خاطرنشان کرد: خانه ایثار از زمان انقلاب در تکثیر انقلاب و کلاس‌های قرآن فعالیت داشته پس باتوجه به اثری که قرآن کریم بر اعضای آن خانه گذاشت، به همان نسبت توانستیم از مفاهیم قرانی استفاده کنیم و در این راه قدم برداریم.
عضو شورای شهر نجف آباد بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که شهدا باید چراغ راه آیندگان باشند و وقتی چنین خانه‌ای حفظ شود راه شهدا و چراغ راه آنان روشن می‌ماند چراکه دلیل چرایی‌های جنگ را باید در این خانه‌ها جویا شد.
سرهنگ هوشنگ نوابی فرمانده بسیج نجف آباد نیز باحضور در این مراسم اظهار داشت: هفته‌ای‌که در آن به سر می‌بریم به نام ایثار و شهادت نجف آباد نام‌گذاری شده است.
وی بیان کرد: شهرستانی که در عرصه انقلاب و دفاع مقدس اوج ایثار و فداکاری را در تاریخ جاودانه کرد نجف آباد بود، به همین خاطر برنامه‌هایی به منظور تجلیل از شهدای شهر شهیدپرور نجف آباد برگزار شد که ازجمله آنان افتتاح خانه ایثار بود.

فرمانده بسیج نجف آباد گفت: نجف آباد با شیرمردان خود فتح قله‌های ایثار را در عملیات خیبر تجلی بخشید و با تقدیم بیش از ۳۳۰ شهید باید نام این شهدا را گرامی بداریم تا بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را به آیندگان خود انتقال دهیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران امروز به برکت شهدا مانند درختی تنومندی شده است که شاخ و برگ‌های آن سراسر گیتی را فرا گرفته که انتقال چنین فرهنگ‌هایی از ایثار و از خودگذشتگی برعهده اماکنی چون خانه ایثار است.
سرهنگ نوابی عنوان کرد: ما اگر بخواهیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم باید با فرهنگ شهدایی آشنا باشیم که این افراد رفتند تا دین اسلام را زنده کنند و ایران را احیا نمایند و شیعه‌ای که در گذشته منزوی بود را زنده کنند چراکه به فرموده امام خمینی(ره) اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.
حجت الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه نجف آباد نیز اظهار داشت: عالی‌ترین میراث فرهنگی در یک شهر معرفب انسان‌های آن است و شهر نجف آباد به عنوان شهر علم و ایثار و شهادت معروف است و اگر شهیدپرور بوده است چون قرآن، اهل بیت و معرفت در آن وحود داشته است و فرزندانی که در این خانه شهید شدند بر سفره معرفت به کمال رسیدند.
وی بیان کرد: شهدا با خدا و پیامبران نشست و برخاست کردند و تنها راه تدوام انقلاب و حفظ ارزش‌های کشور آن است که به فرزندان انقلاب بفهمانیم بزرگ هستند چون دشمنان به دنبال بزرگ‌نمایی جهت الگو سازی برای فرزندان ما هستند.
امام جمعه نجف آباد درخصوص خانه ایثار گفت: در این خانه‌ها مردانی تربیت می‌شوند که چیزی آنان را از یاد خدا غافل نمی‌کند و امروز جهاد تبیین ما زیباترین جایگاه‌ها برای تمرین بزرگواری، بیان تاریخ و خاطرات دفاع مقدس و مقاومت در دنیا است.
در پایان مراسم افتتاحیه نیز از خانواده شهیدان حجتی تجلیل به عمل آمد و همچنین مراسم یادبودی تحت عنوان کاروان یزدانشهر و نجف آباد که واقعه اعزام به جنگ را نشان می‌داد به نمایش درآمد تا حس و حال ایام جنگ و از خودگذشتگی را به مردم ایثارگر نجف آباد انتقال دهد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.