امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

نخستین دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی در اصفهان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی گفت: نخستین دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان با حضور اساتید کشوری برگزار شد.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: در این دوره یک روزه، جمع کثیری از اصحاب رسانه و دانشجویان رشته های مرتبط حضور داشتند و مباحثی از جمله محتوای خبری یا خبر محتوایی، پوشش خبری، شبکه های اجتماعی و صفحه آرایی و گرافیک مطبوعاتی مورد بررسی قرار گرفت.


وی بیان کرد: محمد سلطانی فر و احسان پوری از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه،محمود مختاریان استاد اقتصاد رسانه و دکتر حبیب رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدرسان این دوره بودند.
حجت الاسلام امیر ارزانی با اشاره به صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم اظهار کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ایجاد فضای امیدبخش را از اصلی ترین وظایف رسانه ها در دنیای کنونی دانستند و معتقد بودند رسانه ها باید تلاش کنند تا سنت های شایسته در جامعه بسط پیدا کند و در راه انتشار اخبار نیک و فرهنگ سازی بکوشند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به سخنرانی دکتر سلطانی فر گفت: دکتر سلطانی فر نیز معتقد بودند برخی از رسانه‌ها واقعیت را آن طور که می‌خواهند می‌نویسند نه آن طور که وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: دکتر پوری نیز در این جلسه با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی همه تولید محتوا می‌کنند، معتقد بود شبکه های اجتماعی سبب شده هویت ها در فضای مجازی حقیقی شود و رشد این شبکه های اجتماعی از سال ٢٠٠٦ به بعد شدت گرفت.

حجت الاسلام امیر ارزانی با اشاره به صحبت‌های استاد مختاریان بیان کرد: استاد مختاریان نیز به عنوان آخرین سخنران این کارگاه یک روزه رسانه را قدرت ملی دانست و معتقد بودند در رسانه عکس العمل دائمی وجود دارد و یک روزنامه نگار باید خبرنویسی، گزارش نویسی و مصاحبه را بلد باشد و باید توجه داشت که انتشار نشریه تخصصی سخت است چرا که روزنامه به متن و نشریه به حاشیه می‌پردازد.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همچنین از اعطای گواهینامه معتبر که به امضای دکتر سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رسیده خبر داد.

گفتنی است دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان روز دوشنبه ٢١ دی ماه در هنرستان هنرهای زیبای پسران اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی در دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی با بیان اینکه ایجاد فضای امیدبخش از اصلی ترین وظایف رسانه ها در دنیای کنونی است، گفت: رسانه ها باید تلاش کنند تا سنت های شایسته در جامعه بسط پیدا کند و در راه انتشار اخبار نیک و فرهنگ سازی بکوشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه ترویج کارهای نیک و پسندیده بر عهده اهالی رسانه است، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید صدقه را پنهانی و آشکار بدهید تا این فرهنگ در جامعه جا بیفتد، انتشار برخی از اخبار اثرگذاری بالایی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد کشور دارد و این مسئله اهمیت و ارزش کار در عرصه خبر را دو چندان می‌کند برای مثال از ابتدای انقلاب تا کنون رویش‌ها بیش از ریزش‌ها بوده اما ریزش‌ها بیشتر نمایان شده در حالی که یکی از وظایف خبرنگاران نمایان کردن رویش‌ها است.

وی با تأکید بر لزوم انتشار اخبار نیک اظهار کرد: در روایت آمده که افضل الشفاعه شفاعت التزویج و شفاعت و معرف برای امر ازدواج بالاترین شفاعت‌ها است که در حال حاضر این کار همچون گذشته صورت نمی‌‌گیرد، ایجاد سنت‌های شایسته و اخبار امیدبخش از جمله کارهایی است که بر عهده اصحاب رسانه است.

دکتر ارزانی افزود: گاهی اوقات ما با اخبار خود برای دیگران ایجاد اشتباه می‌کنیم در حالی که در قرآن آمده اگر فاسقی برای شما خبری آورد بررسی کنید، باید صحت خبر برای شما مشخص باشد چرا که ممکن است به واسطه همان خبر یک قوم و یک جامعه را به اشتباه بیندازید همچنین باید با بزرگ کردن کارهای خیر جو مثبت در جامعه ایجاد کرد برای مثال در بحث پیاده روی اربعین اخباری که از این واقعه بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد سبب شد خیلی از افراد بعد از انتشار این اخبار در پیاده روی اربعین شرکت نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان وظیفه رسانه‌ها را مطالبه گری و ترویج خیرات دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات انتشار یک خبر موجی را ایجاد می‌کند که می‌تواند مخرب باشد اما نگاه دینی که اصلاح جامعه را مقدم می‌داند با انتشار برخی از اخبار در سطح جامعه مخالف است.

وی با بیان اینکه قرآن نیز برخی اخبار را مهم نمی‌داند، گفت: از محتوای برخی از اخبار چیزی عاید انسان نمی‌شود که این خبر ناکارآمد است، خبر باید به درد دنیا یا آخرت انسان بخورد.

دکتر محمد سلطانی فر در دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی با اشاره به تعاریف مختلف پوشش خبری گفت: در واقع نگاه‌های مختلفی که از زوایای مختلف به یک خبر می‌شود همان پوشش خبری است و روزنامه نگار بر اساس منافعی که برایش تعریف می‌کنند خبر را کار می‌کند.

رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر کشور بیان کرد: حرفه‌ایی‌ها به منافع نگاه کرده و بر اساس آن سوگیری می‌کنند البته تمام رسانه‌ها به دنبال واقعیت و حقیقت هستند اما هرکدام از زاویه خود به آن نگاه می‌کنند، پوشش خبری به مجموعه ای از رفتارها و اعمال اطلاق می‌شود که تاکتیک هایی را در بر می گیرد که تحت تاثیر منافع جریان خبر و پوشش آن را تغییر می دهد و منافع شامل رسانه ایی، مالی، جناحی، ملی، منطقه‌ای، شخصی، فردی، گروهی، حزبی، سیاسی و ایدئولوژیک است وزوایای دید به اخبار بر اساس این منافع شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در نخستین قدم باید به شناخت منافع رسانه‌ای دست یابیم، تصریح کرد: تکثر رسانه‌ای، تنوع منافع، رجحان منافع به حقیقت و واقعیت و web٢ از جمله دلایل نیاز به پوشش خبری است، در حال حاضر بیش از ٥٠ روزنامه در کشور به صورت Daily چاپ می‌شود و از زمانی که web٢ شکل گرفته هرکسی که دسترسی به موبایل دارد امکان تولید محتوا پیدا کرده بنابراین حدود ٢ میلیارد نفر در سراسر جهان تولید محتوا می‌کنند.

دکتر سلطانی فر بیان کرد: رسانه‌ها واقعیت را آن طور که می‌خواهند می‌نویسند نه آن طور که وجود دارد

رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر کشور اظهار کرد: در هنگام وقوع یک حادثه باید اخبار تمام رسانه‌ها را رصد کرد و اگر از زوایای متضاد با منافع به یک موضوع نگاه کنیم می توان به نقطه ایی به نام نقطه صفر خبری رسید و در این نقطه متوجه می شویم که هر رسانه چه چیزی را می خواهد به ما القا کند.

وی با تأکید بر لزوم ارزیابی و شناخت منافع رسانه‌ها قبل از ورود به اخبار گفت: تاکتیک تظاهر به بی طرفی، شایعه، تحریف، بزرگ نمایی و کوچک نمایی از جمله تاکتیک‌های مورد استفاده رسانه‌ها است.

دکتر احسان پوری در دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی با اشاره به ساختار شبکه‌های اجتماعی گفت: در فضای رسانه‌ای امروز اطلاع رسانی تفاوت پیدا کرده و نظام اطلاع رسانی سابق را مشاهده نمی‌کنیم، امروز جریان اطلاعات کاملا افقی و خزنده شده و هرکسی با هر عقیده‌ایی می تواند تولید و بسته بندی محتوا انجام دهد و فرآیند اطلاع رسانی امروز در شبکه‌های مجازی شکل می‌گیرد.

معاون دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها با بیان اینکه تا سال ٢٠٤٠ حدود ٩٣ درصد مشاغل در حوزه خدمات است، تصریح کرد: بیشترین سهم از حوزه خدمات را بخش خدمات الکترونیک برعهده خواهد داشت و در حال حاضر نیز دنیا به سمت کسب و کار الکترونیک و شرکت‌های تولید کننده محتوا در این حوزه در حرکت است.

وی ماهیت شبکه های اجتماعی را آغاز شده از web٢ دانست و خاطرنشان کرد: web٢ مبتنی بر تعامل بوده و اینتراکتیو است و در آن باید مبتنی بر تعامل و معناگرایی حرکت کرد، در حال حاضر ضریب نفوذ موبایل در دنیا ٩٣ درصد است و نگرش حرفه‌ای‌ها در اطلاع رسانی شبکه‌ای در ٢ عبارت ساده و سریع خلاصه می‌شود.

دکتر پوری با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی همه تولید محتوا می‌کنند، اظهار کرد: شبکه های اجتماعی سبب شده هویت ها در فضای مجازی حقیقی شود و رشد این شبکه های اجتماعی از سال ٢٠٠٦ به بعد شدت گرفت.

معاون دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها گفت: ویژگی شبکه‌های اجتماعی در ایجاد حس مالکیت مشترک، هدایت کنندگی، داشتن وظایف و فعالیت‌های تخصصی، آزاد، ارزان و سریع بودن است و شبکه های اجتماعی کار پایش محتوا، اجتماعی کردن شهروندان، گسترش شبکه ارتباطات، اندازه گیری و سنجش افکار عمومی را برعهده دارند.

استاد محمود مختاریان در دوره آموزش تخصصی خبر و گرافیک مطبوعاتی با بیان اینکه اکنون جمعیت قابل توجهی در ایران کاربر اینترنت هستند، گفت: ٣ هزار خبرگزاری در لحظه آن لاین می‌شوند و وجود شبکه‌های مجازی به ما پیام می‌دهند که هیچ نظامی در جهان نمی‌تواند سانسور کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با اشاره به تعداد بالای بلاگرهای ایرانی اظهار کرد: در هر ٩ ثانیه یک مقاله روی وبلاگ‌های ایرانی قرار می گیرد اما در این میان رسانه مکتوب تنها کالای اندیشه است.

وی با اشاره به اهمیت گرافیک در کار رسانه بیان کرد: گرافیک زبان جهانی است و همان طور که سردبیر مسئول محتوایی نشریه است گرافیست نیز مسئول شکلی نشریه است و همان طور که وجه خواندنی نشریه با سردبیر است وجه دیدنی آن با گرافیست بوده و گرافیست بازوی اجرایی سردبیر است.

استاد مختاریان با اشاره به اینکه عکس ویترین خبر است، تصریح کرد: تیتر می‌گوید و عکس نشان می‌دهد، شرایط جدید دنیا می‌گوید حرف کمتری بزنیم و تصویر بیشتری نشان دهیم و کشور ما بهترین نشریات ورزشی دنیا را داریم چرا که نشریات ورزشی ایران از نظر استاندارهای جهانی در دنیا معتبر است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) رسانه را قدرت ملی دانست و خاطرنشان کرد: در رسانه مکتوب عکس العمل دائمی وجود دارد و یک روزنامه نگار لازم است نسبت به خبرنویسی، گزارش نویسی و مصاحبه آگاه باشد و باید توجه داشت که انتشار نشریه تخصصی دشوار است چرا که روزنامه به متن و نشریه به حاشیه می‌پردازد.

وی گفت: عکاسی خبری، طبیعت، سینما، ورزشی، هنری و تبلیغاتی و صنعتی از انواع عکاسی است و کار هرکدام با هم متفاوت است.

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.