امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد

مصوبات جلسات 277 و 278 شورای اسلامی شهر

مصوبات جلسه 277 شورای اسلامی شهر
- در ابتدای جلسه، گزارشی از موارد مطرح شده در کمیسیون فنی و عمرانی که پیش از جلسه رسمی به کار خود پایان داده بود، برای اعضاء ارائه شد.


- در ادامه جلسه نیز حجت الاسلام صفری امام جمعه یزدانشهر با دعوت و هماهنگی قبلی در صحن شورا حاضر شده و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته و تاکید بر اهمیت کارهای فرهنگی، برخی درخواست های شهروندان منطقه چهار را نیز مطرح کردند. اعضای شورای شهر نیز ضمن تقدیر از فعالیت های چشمگیر صورت گرفته توسط دفتر امام جمعه ، بر ارجاع موارد مطرح شده به شهرداری جهت انجام پیگیری های لازم و تنظیم لایحه مورد نیاز تاکید کردند.

در ادامه این جلسه هم نامه ها و لوایح متعددی مورد بررسی قرار گرفت.
- به دنبال درخواست مطرح شده از سوی شهرداری جهت اعمال تخفیفات ویژه برای متقاضیان اخذ پروانه ساختمانی مسکونی و تجاری از اول بهمن تا 10 اسفند ماه، با تخفیف 50درصدی جهت بافت های فرسوده و تخفیف 35درصدی ویژه بافت های غیر فرسوده موافقت گردید.
- چند پرونده مربوط به درخواست شهروندان در خصوص استرداد وجه پرداخت شده به شهرداری مطرح و با توجه به قوانین موجود، انجام این کار با لحاظ کردن هزینه خدمات انجام گرفته توسط شهرداری مورد تصویب قرار گرفت.

مصوبات جلسه 278 شورای شهر
- در ابتدای این جلسه مقرر شد با توجه به حادثه اخیر پلاسکو، شهرداری کمیته ای فنی را به منظور بررسی وضعیت ساختمان های فرسوده و خطرساز سطح شهر تشکیل دهد.
- با توجه به نامه مطرح شده از سوی شهرداری در خصوص اهمیت تکمیل نهضت آسفالت معابر در اولین منطقه شهر و اهمیت انجام هر چه سریعتر این موضوع تا پایان سال جاری به منظور بهبود عبور و مرور شهروندان، تامین آسفالت مورد نیاز به ارزش تقریبی 400 میلیون تومان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تصویب گردید.
- مشابه با مصوبه مربوط به نهضت آسفالت منطقه یک، با همان ارزش 400 میلیون تومانی و تامین آسفالت توسط بنیاد مسکن شهرستان در خصوص منطقه دو نیز به تصویب رسید.
در بخشی از این جلسه نیز نامه ای مکتوب جهت پیشگیری از بروز حوادث ساختمانی در سطح شهر مطرح و مقرر شد بندهای مختلف آن توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی و شهرداری بررسی و در خصوص آن اعلام نظر گردد.
بند های مختلف این نامه به شرح زیر هستند:
1) با توجه به کوچک شدن محدوده شهر و توسعه شهر به صورت عمودی در طرح جامع مصوب نیاز است که مجموعه ها و ساختمان های حادثه ساز توسط یک اکیپ فنی شناسایی شده و موارد ایمنی و مقاوم سازی مورد نیاز به شکل کتبی به آنها اعلام شود. همچنین بایستی برای هر مورد زمان مشخصی جهت رفع خطر تعیین شده و در صورت عدم تمکین به موارد مطرح شده از طریق اهرم های قانونی و نظارتی همچون کمیسیون های ماده صد و بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها اقدامات لازم صورت گیرد.
2) ساختمان های جدید متقاضی پروانه، موظف به رعایت دقیق و کامل موارد ایمنی و فنی بوده و بایستی تاییدیه های فنی لازم را از آتش نشانی و نظام مهندسی کسب کنند.
همچنین با توجه به پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی، اجرای پروژه فاضلاب در شهر و جلوگیری از نفوذ آب به زمین در ساختمان های بلند مرتبه، انجام آزمایش های ژئو فیزیک، تعیین مقاومت بستر ، جنس بستر، میزان نشست و سطح آب های زیرزمینی الزامی بود و اسناد آن بایستی ضمیمه پرونده تشکیل شده در شهرداری گردد.
3) با توجه به ممیزی صورت گرفته توسط شهرداری ها طی بازه های زمانی پنج ساله، بایستی در فرم های مربوط به این کار جداول مرتبط با ایمنی و فنی در کنار نحوه تامین انرژی نیز ضمیمه شود تا بانک اطلاعاتی قوی از املاک سطح شهر در شهرداری موجود باشد.
همچنین از تمامی ساختمان ها نقشه های ازبیلت مورد نیاز تهیه شده و به شکلی با سازمان آتش نشانی مرتبط شود. در کنار آن هم تکمیل سیستم GIS (نقشه برداری ماهواره‌ای) با لایه های مختلف و در نظر گرفتن نیازهای حوزه های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

4) در خصوص سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری هم موارد زیر لحاظ گردد:
الف) به روز شدن لباس و تجهیزات پرسنل آتش نشانی
ب) نصب شیرهای آتش نشانی (هیدرانت) در نقاط مختلف شهر
ج) بررسی و مطالعه در خصوص جانمایی ایستگاه های جدید آتش نشانی در نقاط مختلف شهر به منظور کاهش زمان رسیدگی به حوادث مختلف
د) تامین نردبان هیدرولیکی مرتفع با توجه به افزایش تعداد ساختمان های بلند مرتبه در سطح شهر
هـ) ارائه آموزش های آتش نشانی برای نیروهای داوطلب بسیجی در دو قسمت مردان و زنان جهت استفاده در زمان مقرر
د) استفاده از پزشک سلامت، روان پزشک و مربیان آمادگی جسماتی جهت تایید آمادگی و سلامت کامل شاغلین سازمان آتش نشانی به صورت ماهیانه
و) تجهیز آتش نشانی به موتور سیکلت های آتش نشان با توجه به معابر کم عرض و ترافیک شدید مرکز شهر
5) سازمان آتش نشانی سیستم های اعلام حریق، منو اکسیدکربن و اطفاء حریق ساختمان ها را به صورت سالیانه کنترل و در صورت عدم نصب و یا نداشتن کارآیی مناسب، موضوع را در اسرع وقت پیگیری و ضمن تهیه گزارش مکتوب آن، پیگیری های لازم جهت دفع خطر و ارتقاء سیستم های ایمنی موجود را انجام دهد.
6) شهرداری با همکاری سازمان آتش نشانی نقاط حادثه ساز و ناایمن را شناسایی و از طریق قانونی اقدامات لازم را جهت ایمن سازی آن ها انجام دهد. گزارشی نیز از این اقدامات به صحن شورای شهر ارائه گردد. این بررسی ها شامل مواردی مانند عمر مفید ساختمان، مقاوم سازی، سد معبر، تصرف پیاده‌رو، سقف ناایمن بازارچه، ساختمان های غیر اصولی در باغات و تجهیز مراکز تجاری و اداری به کپسول های آتش نشانی خواهد بود.
7) در خصوص بیمه آتش سوزی و حوادث مشابه واحدهای مسکونی و تجاری نیز پیگیری های لازم انجام شده و راهکارهای مناسب ارائه گردد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.