امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

"در سالمندی تنها نیستیم"

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری نجف آباد علیرضا خاکسار گفت مدتی است زنگ سالمندی جمعیت به صدا درآمده و کارشناسان را دچار نگرانی کرده است، همه می‌دانیم که راهکار برون رفت از این بحران بزرگ که با ورود به آن تا سال‌های سال نمی‌توان از آن خارج شد، فرزندآوری است، این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۳۰ بیش از ۲۷ درصد کشور بالای ۶۰ سال خواهند داشت و به قولی شمار زیادی از افراد یا فرزند ندارند یا در نهایت یک فرزند دارند، متأسفانه می‌توان گفت که مردان و زنان امروز سالمندان تنهای فردا هستند. سالمندانی که شاید حتی نمی‌دانند پدر و مادر شدن چه زیبایی‌هایی با خود به دنیای آنها می‌آورد.

مهندس خاکسار تأکید نمود که با نظر به وضعیت بحرانی جمعیت کشور و در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و ابلاغ شده است. طبق توصیه ها، تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری، مسئله فرزندآوری، جوانی جمعیت، حمایت از خانواده و عبور از ابر بحران پیری باید مورد توجه تمام دستگاه ها و نهادها قرار گیرد و اطلاع رسانی ها، ضعف ها و نقاط قوت آن مطرح و علل و عوامل آن ریشه یابی شود.
 
مدیر عامل سازمان اشاره کرد که شادابی و پویایی یک جامعه در گرو جمعیت جوان است ولی کاهش فرزندآوری، رضایت زوج ها به نداشتن فرزند و یا یک فرزندی، بی رغبتی و هراس آنان از این مسئولیت، افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش طلاق در جامعه، افزایش تعداد سالمندان و ابر بحران پیری در آینده نزدیک و سایر مسائل همه دست به دست هم داده تا در آینده ای نزدیک در آستانه فاجعه جمعیتی قرار گیریم. اکنون مشاهده می شود زنگ هشدار سالمندی زیر سایه سنگین کاهش فرزندآوری به صدا در آمده است و جامعه به سمت سالمندی و بحران پیری شتاب گرفته، از سویی طعم شیرین فرزندآوری زیرسایه فرار جوانان و بی رغبتی و ترس آنان از این موضوع به بزرگترین آسیب پنهان جامعه تبدیل شده است.

مهندس خاکسار گفت یکی از موضوعاتی که در اسلام بسیار تاکید بوده و مورد سفارش واقع شده، خانواده است که مهم ترین رکن یک جامعه و بهترین ثمره آن فرزند و فرزندان هستند که ثمرات شیرین خانواده محسوب می شوند.
وی با اشاره به اهمیت فرزندآوری اظهارکرد: فرزندان یک جامعه نسل جدید آن جامعه هستند و همانطور که خانواده مورد اهمیت است فرزند و فرزندآوری بسیار تاکید و سفارش شده است، فرزندان انسان مورد فخر و افتخار پیغمبر(ص) هستند و فرزندان بیشتر نسل اسلام و شیعه را مورد توجه بهتر و بیشتر قرار خواهد داد.
وی با توجه به تعداد فرزندآوری خاطرنشان کرد: از نگاه مختلف دینی، روانشناسی و جامعه شناسی بهترین حالت این است که انسان در موضوع فرزند توجه داشته باشد که فرزند بیشتر برکاتی دارد که در فرزند کم تر نیست.
مهندس خاکسارعنوان کرد: فرزند بیشتر تربیت را آسان می کند زیرا که خود فرزندان حالت خودکنترلی بین خودشان خواهند داشت و یک اخلاق و رفتار خانوادگی و اجتماعی را بین هم تمرین می کنند چراکه درون خانه موقعیت تمرین زندگی در جامعه است.
در همین راستا اتاق فکر کمیته شهروندی سازمان در 57 مین نوبت از تابلوهای شهروندی سری سوم #ما_چقدر_خوشحالیم و #بچه_زیادش_خوبه را با نگاه به " در سالمندی تنها نیستیم " را بر روی فضای رسانه شهروندی طراحی و به اجرا در آورد .


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 2.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.