امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
منتظری عنوان کرد

بازسازی "شیر بچه" به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه دارد

شهردار نجف آباد گفت: بازسازی کامل قنات تاریخی " شیر بچه" که می تواند به یکی از پتانسیل های منحصر به فرد گردشگری استان و کشور تبدیل شود به اندازه بودجه دو سال شهرداری هزینه خواهد داشت و انجام آن به عزم و همکاری تمامی دستگاه های مسئول شهرستان و استان نیازمند خواهد بود.
مسعود منتظری شهردار نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نجف آباد ضمن اعلام این مطلب خاطر نشان کرد:« محدودیت های ترافیکی ایجاد شده در خیابان شریعتی به دلیل اقدمات بهره برداران قنات لایروبی از این سازه منحصر به فرد صورت گرفته و شهرداری در این زمینه نهایت همکاری و تلاش خود را جهت بازگشایی هر چه سریعتر مسیر انجام می دهد.»
منتظری در بخش دیگری از سخنان خود تامین بودجه بهسازی کامل این قنات توسط یک دستگاه را غیر ممکن دانست و افزود:« به نظر می رسد ورود تمامی ادارات مرتبط مانند فرمانداری و جهاد کشاورزی جهت جذب منابع مالی و امکانات مورد نیاز بتواند امید بازسازی این مجموعه را زنده کند که در این صورت امکان جذب تعداد زیادی از گردشگران داخلی و حتی خارجی به شهرستان فراهم خواهد شد.»
لزوم همکاری بیشتر اداره راهنمایی و رانندگی برای کاهش معضل ترافیک شهر دیگر مطلبی بود که شهردار نجف آباد با اشاره به آن ادامه داد:« در این خصوص بالا بردن فرهنگ شهروندی در زمینه های مختلف به ویژه کاهش میزان سد معابر عمومی تا حد زیادی می تواند به روان شدن ترافیک شهری کمک کند که در این زمینه قلم و بیان اصحاب رسانه و مطبوعات نیز گره گشا خواهد بود.»
این قنات که مادر چاه آن در حدود سنگبری های پلیس راه نجف آباد قرار گرفته به تدریج و با کاهش عمق خود در نزدیکی های میدان بسیج به سطح زمین می رسد را ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم درجه اول و ورود بخشی از فاضلاب های شهری طی سالهای اخیر با تهدیدات جدی مواجه کرده است.

آشنایی با تاریخچه قنات شیر بچه:

اين قنات توسط يكي از فرزندان صندل زرتشتي يا برداران ايشان احداث گرديده و قدمتي در حدود قدمت قنات صندل دارد .
با دوالج از غرب روستاي همت آباد شروع مي شود و با تعداد حدود 120 حلقه چاه به صورت مستقيم و از مركز شهر نجف اباد از غرب به شرق جاري است . از ابتداي غربي خيابان دكتر شريعتي تا انتهاي آن مسير طولاني را طي مي كند و در كنار سازمان آب فعلي آفتابي مي شود .
اين قنات در مسير خود ،‌چاه هاي متعددي دارد كه اطراف آن ديوار كشي شده و مجهز به چرخ و دلو و طناب بوده و تا حدود 40 سال پيش حدود يك چهارم سكنه ي نجف آباد از آب آن جهت شرب استفاده مي كرده اند .
در طول مسير خود دو تونل زيرزميني به نام « ويراب » و « ويرابچه » كه داراي پله هاي متعددي بوده اند ، براي آن احداث شده بود . از آن استفاده هاي گوناگوني از جمله : محل برداشت آب از آن و نشستن در كنار آب در تابستان و استراحت اهالي و كاسبان محل و غسل دادن مردگان در شب در نظر گرفته شده بود. اين ويراب در كنار قبرستان كهنه قرار داشته كه امروزه توسط شهرداري مسدود گرديده است .
آب اين قنات آبي گوارا ، در تابستان خنك ، و در زمستان ولرم ؛ درمحل فلكه بسيج ، واقع در انتهاي شرقي خيابان دكتر شريعتي ، بر روي زمين جاري مي گردد . سپس فاصله ي بين خيابان مذكور را تا خيابان امام به سمت جنوب طي مي كند و به جوي باغات شاه آباد در امتداد جاده ي نجف آباد – اصفهان ، جريان پيدا مي كند .
آب اين قنات به اتفاق آب قنات معصوم آباد و خارون يكي شده و به 12 سنگ ( لت ) منقسم مي گردد و كليه ي باغات شاه آباد را كه منطقه سر سبز و حاصلخيز و وسيعي است ، مشروب مي سازد .
شاه آباد قديم و اسلام آباد فعلي منطقه اي است در شرق نجف آباد ، در امتداد جاده ي نجف آباد – اصفهان تا قلعه شاه يا گلدشت فعلي ؛ كه گفته شده اين منطقه با زمين هاي مرغوب و باغات مشجر خود بنا به تقاضاي شخصي به نام ملاباشي كه از ملازمان و منشيان و نورچشمي هاي « ظل السلطان » حاكم اصفهان در عصر ناصري بوده ؛ به زور از رعايا گرفته شده و به ايشان واگذار گرديد ، رعاياي آن د رحكم نوكرها و عوايد آن در انحصار « ظل السلطان » قرار گرفت .
اما پس از برچيده شدن بساط قاجاري ، در دوران پهلوي و در زمان نمايندگي دكتر مرحوم عيسي قلي امير نيرومند ،مسئله در مجلس مطرح و املاك از اعقاب ملاباشي باز پس و جزء خالص جات قرار گرفته و سپس به رعايا بازگردانده شد .
منطقه شاه آباد ، علاوه بر زمين هاي مذكور ، املاك ديگري نيز در غرب شهر نجف آباد ، به عنوان تابعه داشته كه مقداري از آب قنوات فوق الاشاره در آن زمين ها جاري شده و مي شود و مقداري نيز به باغات شرقي سراريز مي گردد كه اكنون بيشتر زمين هاي تابعه كه در غرب نجف آباد قرار دارد ، تبديل به محلات مسكوني و جايگاه الوار و اتراك و گرجي هاي مهاجر گرديده كه شهرك يزدان شهر ، قسمت اعظم آن زمين ها را شامل مي شود .
آب قنات ياد شده هنوز كماكان با قدمت 500 ساله ي خود ،آرام و بي صدا مسير خود را طي و زمين هاي ذكر شده را مشرب مي سازد . هر چند با حفر چاه هاي شهرك صنعتي در اطراف آن از مقدار آب كاسته شده است .


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.