امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سعید خزاییلی مدیرعامل مدیریت پسماند شهری نجف آباد در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری

نگاهی گذرا بر آمار مدیریت پسماند شهری

ورود ۷۰هزار تن زباله به کارخانه پسماند
مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند شهری گفت: طی سال گذشته در مجموع بیش از هفتاد هزار تن زباله از سطح مناطق پنج گانه نجف آباد، روستاهای شهرستان و شش شهر اطراف به کارخانه پسماند تحویل داده شده که از این میزان، ۵۲ هزار تن سهم شهر نجف آباد بوده است.

 سعید خزاییلی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری نزدیک به 1600 تن از زباله جمع آوری شده را مربوط به روستاهای شهرستان و حدود پانزده و نیم هزار تن دیگر را متعلق به شش شهر اطراف نجف آباد دانست و گفت: از این میزان زباله تحویلی، پس از تفکیک مواد بازیافتی و فرآیندهای مورد نیاز، نزدیک به 51 هزار تن ماده آلی جداسازی شده و در نهایت بیش از ۴هزار تن کود کمپوست تولید گردیده است.


خزاییلی بیشترین زباله خانگی جمع آوری شده را مربوط به مناطق یک و دو با ۱۴ و ۱۳ هزار تن در سال دانست و افزود: شهرهای گلدشت، تیران، کوشک، کهریزسنگ، رضوان شهر نیز در حال حاضر در شرکت پسماند دارای سهام بوده و زباله خود را به این مجموعه تحویل می دهند.


۹۴۴هزار تن ماده بازیافتی در زباله های خانگی
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهری نجف آباد افزود: از مجموع مواد بازیافتی کارخانه پسماند، 45 درصد به صورت تفکیک شده از مبدا یا جمع آوری شده در ایستگاه های ثابت سطح شهر بوده و ۵۵درصد آن معادل بیش از 944 تن با زباله های خانگی مخلوط شده که در محل کارخانه جداسازی می گردد.
سعید خزاییلی بیشترین میزان تفکیک از مبداء را مربوط به شیشه دانست و افزود: ۹۳درصد شیشه بازیافت شده در کارخانه پسماند نجف آباد از مبدا تفکیک شده ولی در خصوص پوشاک و منسوجات، پلاستیک و انواع بطری های نوشابه و آب معدنی وضعیت تفکیک از مبدا چندان مناسب نیست به طوری که به ترتیب تنها ۲۸، ۳۴ و 38 درصد از این مواد در مبدا تفکیک می شوند.


خزاییلی با اشاره به تفکیک ۴۵درصد فلزات و ۵۱ درصد کاغذ و مقوای بازیافت شده در کارخانه پسماند از مبدا تولید آن اضافه کرد: در محل کارخانه پسماند، مواد بازیافتی که از زباله های خانگی تفکیک نشده اند، بر روی نقاله و به صورت دستی جداسازی می شوند که طی این کار در سال گذشته شاهد جداسازی بیش از ۳۰۶ تن انواع کاغذ و مقوا، ۲۳۹تن پلاستیک، ۱۵۶تن پوشاک و منسوجات، ۱۱۲تن فلزات و نزدیک به ۱۲۳ تن انواع قوطی های نوشابه و آب معدنی موسوم به «پت» بوده ایم.
تولید ۱۷۰۰تن ماده بازیافتی در یک سال
سعید خزاییلی در بخش دیگری از سخنان خود مجموع مواد بازیافتی تولید شده در کارخانه پسماند نجف آباد طی سال نود و شش را بیش از ۱۷۰۰تن دانست و گفت: بیشترین سهم از این میزان را کاغذ و پلاستیک با 36 و ۲۱ درصد داشته اند و در جایگاه های بعدی پوشاک و منسوجات در کنار انواع فلزات با ۱۲درصد قرار گرفته اند. پت یا همان قوطی نوشابه و آب معدنی با ۱۱درصد و شیشه با پنج درصد رده های بعدی را به خود اختصاص داده اند.


خزاییلی با اشاره به فعال بودن پنج خودرو در امر جمع آوری مواد بازیافتی سطح شهر و وجود شش ایستگاه ثابت به همین منظور اضافه کرد: در حال حاضر جمع آوری زباله خانگی مناطق یک ، دو و پنج نجف آباد توسط ۲۱۵نفر کارگر و با کمک 25 دستگاه خودرو طبق برنامه زمانبندی اعلام شده، صورت می پذیرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.