امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شما هم شخصیتی قوی دارید؟

۷ نشانه که شما شخصیت قوی دارید

آیا تا به حال دقت کرده‌اید چند نوع شخصیت متفاوت وجود دارد؟ از زمان پیدایش بشریت تعداد بی‌شمار شخصیت‌های متفاوت انسان‌ها برای روان‌شناسان موضوعی جذاب بوده‌است. فیلسوف‌ها، دانشمندان، و رهبران معنوی قرن‌ها است که به خاستگاه و ماهیت پیچیده‌ی شخصیت هر فرد می‌اندیشند. 

به گزارش بازده، شایان ذکر است که پیچیدگی ذاتی انسان‌ها، از جمله ویژگی‌های شخصیتی، چیزی است که به گونه‌ی ما، یعنی انسان منحصر می‌شود. گونه‌های دیگر به دلایلی-توانایی‌های شناختی محدود، کدهای ژنتیکی ثابت، تکامل، و غیره- خصیصه‌ها و شیوه‌ی زندگی "خطی‌تری” را به نمایش می‌گذارند. توانایی ما انسان‌ها در شخصیت‌سازی از موجودیت‌مان و برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر است که باعث می‌شود حقیقتا موجودی متمایز و منحصر به‌فرد باشیم. 

هر شخصیت چیزی منحصر به‌فرد را به نژاد انسان می‌افزاید. تعیین این‌که یک شخصیت از سایر شخصیت‌ها "ارزشمندتر” یا "خوشایندتر” است، دیدگاهی بی‌نهایت سطحی است. با وجود این، در میان آدم‌هایی که بیش‌ترین محبوبیت را ، در گذشته و حال، دارند مرسوم است نوعی قدرت را به تصویر بکشند که هم اطمینان‌بخش و هم تحسین‌برانگیز است. چنین افرادی- مثلا مادر ترزا، گاندی، مارتین لوتر کینگ جونیور، نلسون ماندلا، و آبراهام لینکلن که فقط تعداد کمی از این افراد هستند- بحران‌ها و خطر را پشت سر گذاشته‌اند اما به خاطر شخصیت قوی‌ای که داشتند هم‌چنان در اعتقادشان به مصلحت جامعه استوار و ثابت‌قدم ماندند.  

آیا شما هم شخصیتی قوی دارید؟ ببینید چه تعداد از این ویژگی‌ها به شما ربط پیدا می کند 

۱. "حلقه‌ی درونی‌تان” را با دقت انتخاب می‌کنید 

آدم‌های قوی از این لحاظ که نیاز به تایید ندارند منحصر به‌فرد هستند. این آدم‌ها خردمندانه درک می‌کنند که "کسانی که اهمیت می‌دهند مهم نیستند، و کسانی که مهم هستند اهمیت نمی‌دهند.” به عبارت دیگر، کسانی که آن‌قدر خوش‌شانس بوده‌اند که یک فرد قوی را دوست خود بدانند بدون شک اعتماد و احترام‌شان به او جلب شده‌است. از نظر آدم‌های قوی فقط این نوع آدم‌ها را می‌توان حقیقتا دوست خطاب کرد. 

۲. شکیبایی‌تان در برابر جهل و ناآگاهی کم است 

نادانی شکل‌های مختلفی دارد: ناشکیبایی، نفرت، بی‌عاطفگی، و بی‌توجهی برخی از اشکال آن است. به نظر می‌رسد بسیاری از آدم‌ها در خلال زندگی‌شان به سهل‌انگاری و مسامحه‌کاری تمایل دارند اما آدم‌های قوی از آن بیزار هستند. آدم‌های باشخصیت به کسانی که دانا، باسواد و مهربان هستند احترام می‌گذارند. به بیان ساده، افراد قوی وقت یا انرژی‌شان را با جهل و ناآگاهی تلف نمی‌کنند. 

۳. شما با شخصیت قوی به توجه نیاز ندارید 

هرچند ممکن است شخصیت یک فرد قوی توجه دیگران را جلب کند، اما قطعا خود فرد به این توجه نیازی ندارد. در واقع، آدم‌های قوی به اقتضای زمان می‌توانند تا حدی گوشه‌نشین شوند. می‌توان این نکته را با کمک این واقعیت توضیح داد که آدم‌ها نیاز دارند در اطراف‌شان افرادی قوی داشته‌باشند، این نیاز ایجاب می‌کند که آدم‌هایی قوی در میان ما باشند تا باتری‌مان را شارژ کنند. 

۴. شنونده‌ای فوق‌العاده هستید 

آیا تا به حال توجه کرده‌اید بیش‌تر آدم‌ها وقتی حرف‌های شخص دیگری را "گوش می‌کنند” چه واکنشی نشان می‌دهند؟ به احتمال زیاد دائم تکان می‌خورند، جای دیگری را نگاه می‌کنند، یا تلفن‌شان را چک می‌کنند. بیش‌تر آدم‌های قوی شنونده‌های خوبی نیز هستند، چون می‌دانند لازمه‌های جلب اعتماد دیگران چیست. هم‌چنین بیش‌تر آدم‌های قوی اصلا نمی‌توانند کسانی را که قادر نیستند حقیقتا گوش کنند تحمل کنند. 

۵. ترس مسیر زندگی‌تان را مشخص نمی‌کند 

این روزها، آدم‌های بسیار زیادی نگران چیزهایی هستند که ممکن است اتفاق بیفتد. امنیت و آسایش برای چنین آدم‌هایی بسیار مهم است، و حاضرند خواسته‌هایشان را برای آن فدا کنند. در مورد آدم‌های قوی این‌طور نیست. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، آدم‌های قوی ترس را حس می‌کنند، اما از ترس پیروی نمی‌کنند. 

شاید جان وین که خودش شخصیتی قوی است، این را به بهترین نحو گفته باشد: "شهامت این است که از مرگ بترسی اما به هر حال اسبت را زین کنی.” این یک اصل شخصیتی شده‌است که آدم‌های قوی آن را با آغوش باز می‌پذیرند. 

۶. مشکلات را به عنوان فرصت می‌بینید 

آدم‌های قوی به اصطلاح امنیت و آسایشی را که بیشتر آدم‌ها به فکرش هستند ایجاد می‌کنند و از این لحاظ با دیگران ۲ تفاوت مهم دارند: ۱) کم‌تر به امنیت و آسایش اهمیت می‌دهند، ۲) هر وقت مشکلی به دلیل عدم امنیت و یا آسایش رخ می‌دهد، برنامه‌ای را طرح‌ریزی می‌کنند. آدم‌های قوی در تبدیل مشکلات به فرصت مهارت قابل توجهی دارند- این ویژگی حقیقتا نادر است. 

۷. اجازه‌ی بهانه‌تراشی نمی‌دهید 

شخصیت‌های قوی- به خودشان یا دیگران- اجازه‌ی بهانه‌تراشی نمی‌دهند. در واقع، آدم‌های قوی اغلب نسبت به خوشان خیلی سخت‌گیرتر از دیگران هستند، که گویای مفهومی عمیق است. این آدم‌ها به جای بهانه‌تراشی تصمیم می‌گیرند آگاهانه تلاش‌هایشان را به یافتن راه‌حلی برای مشکلات معطوف کنند، مهم نیست چه‌قدر دشوار به نظر برسد یا حس درونی‌شان مغایر باشد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)  
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.