امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
مائده شجاعی

آینده فناوری و اطلاعات

به نام خدا

آينده پژوهي چيست؟                                                                                               

آينده پژوهي يكي از روش‌هاي مدرن مطالعه آينده است و از شاخه‌هاي فناوري‌هاي نرم محسوب مي‌شود؛ البته هدف اين علم نه تنها كشف آينده بلكه اساسا مهندسي هوشمندانه آينده است. آينده‌پژوهي تلاشي نظام‌مند (سيستماتيك) براي نگاه به آينده بلندمدت درحوزه هاي: دانش، فناوري، اقتصاد، محيط‌زيست و جامعه است كه هدف اصلي آن، شناخت فرصت‌ها و فناوري‌هاي جديد و تعيين بخش‌هايي است كه سرمايه‌گذاري در آنها احتمال بازدهي بيشتري دارد. به بيان ديگر، آينده پژوهي يعني مهيا بودن براي آينده و استخدام منابع موجود به بهترين وجه ممكن در راستاي ارزش‌ها واهداف.

فن‌آوری اطلاعات در جامعه امروز، قدم اساسی و مهم در راه توسعه اقتصادی- اجتماعی را مهیا می‌كند. در دنیای كنونی جامعه‌ای برنده است كه به سمت توسعه هرچه بیشتر فن‌آوری اطلاعات حركت كند. چشم‌انداز آینده‌ی جهان با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات (IT)، بسیار متفاوت از زندگی امروز ماست. آموزش از راه دور و تغییر بنیادین در فلسفه و یادگیری انسان‌ها، كتابخانه‌های الكترونیكی، كارت‌های هوشمند شهروندی، دوست الكترونیك، شهرهای اطلاعاتی، ایده‌ی دهكده‌ی جهانی پژوهش، تجارت الكترونیك، درمان از راه دور و پزشكی الكترونیكی، دفاتر كار قابل حمل، انتشارات و روزنامه‌های الكترونیك، مدیریت بحران سوانح طبیعی، كنترل دایمی محیط زیست، خدمات شهری و كنترل ترافیك، حمایت از محرومان جامعه و رفع انزوا از افراد معلول یا سالخورده، مثال‌هایی از استفاده‌ی خلاق و مبتكرانه از تكنولوژی اطلاعات در قرن آینده است.

ادامه در فایل PDF ...

 


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.