امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
تازه‌های نشر با موضوع میراث تاریخی؛

«ارتش ایران ساسانی» نوشته دیوید نیکول

حكومت خاندان ساساني در ايران، پس از انقراض دولت پارتي(اشكاني) به مدت چهار قرن دوام يافت. در اين چهار صد سال، دولت ساساني يكي از دو دولت بزرگ جهان متمدن آن روز در آسياي غربي بوده است.
«ارتش ایران ساسانی» نوشته دیوید نیکول
 
به گزارش ایمنا، پس از روي كار آمدن ساسانيان ارتش نامنظم اشكاني تبديل به ارتش منظم ساساني شد و در زمان خسرو انوشيروان ارتش ساساني نظامي كاملا نو پيدا كرد. ارتش ساسانی بيش از چهارصد سال پاسداري از خاك ايران را برعهده داشت و در سراسر اين دوران انبوه دشمنان پيرامون اين كشور را ناكام كرد، اين امر توفيقي است عظيم كه در تاريخ كم نظير است. این ساسانیان بودند که برای نخستین بار از سیستم درجه‌بندی در سلسله مراتب نظامی استفاده کردند و در دوره ساسانیان شورای مرکب از بزرگان و فرماندهان کشور تشکیل می‌شد که در مورد عملیات نظامی تصمیم‌گیری شود. شيوه هاي جنگي  مبتني بر تحرك سريع و جنگ از راه دور دلايل پيروزي اين ارتش در نبردها بود. حكومت ساساني واپسين شاهنشاهي ايراني بود و سده هاي متمادي در حكم رقيبي براي تمدن يوناني رومي به شمار مي رفت.
کتاب «ارتش ایران ساسانی» نوشته دیوید نیکول، کارشناس امور نظامی است که تا کنون آثار متعددی را درباره امور نظامی نگاشته است و از روزگاران باستان و ارتش‌های اولیه اسلامی و سپاهیان صلیبی، تا جنگ‌های اعراب و اسرائیل را شامل می‌شود. بدیهی است که نویسنده آثاری چنین گسترده، نمی‌تواند بر همه زوایا و جنبه‌های این ارتش‌ها تسلط داشته باشد. از همین روست که ضمن بررسی جامعه ساسانی دچار لغزش‌هایی شده است.
محمد آقاجری، مترجم کتاب «ارتش ایران ساسانی» گفت: دیوید نیکول، کارشناس امور نظامی است که تا کنون آثار متعددی را درباره امور نظامی نگاشته است و در این کتاب اطلاعات ارزنده‌ای را در صفحاتی نسبتا اندک به مخاطب ارائه می‌دهد. به گفته محمد آقاجری مترجم کتاب «ارتش ایران ساسانی»، این کتاب به معرفی مختصر سازمان نظامی ایران در دوره ساسانی می‌پردازد. این اثر با معرفی ویژگی‌های شاهنشاهی ساسانی آغاز می‌شود، از پیش زمینه ارتش در عصر اشکانی می‌گوید، جامعه و حکومت ساسانی را به اجمال معرفی می‌کند، شیوه‌های رزمی، رسته‌های نظامی، دژها و استحکامات این ارتش را بررسی کرده و از اصلاحات در این سازمان در واپسین سال‌های حکومت ساسانی سخن می‌گوید.
نویسنده نشان می‌دهد که ارتش ایران ساسانی نه تنها بر ارتش‌های رومی و عرب‌های پیش از اسلام تأثیرگذار بوده، بلکه دامنه اثرگذاری آن به روزگار اسلامی و حتی ارتش‌های اروپای سده‌های میانه نیز رسیده بوده است. البته شاید درباره تاثیرپذیری ارتش ساسانی از سازمان‌های نظامی ترکان آسیای میانه کمی غلو کرده باشد. به گفته مترجم کتاب «ارتش ایران ساسانی»، درباره ارتش ایران ساسانی می‌توان بسیار بیش از آنچه در این اثر آمده، سخن گفت، اما این کتاب طبق سیاست‌های رایج انتشارات مونتورت، ناشر کتاب، نگاشته شده است، بنگاهی که تا کنون صدها اثر درباره تاریخ نظامی جهان از روزگار پیش از تاریخ تا جنگ ایران و عراق و نبردهای سده بیست و یکم را منتشر کرده است و البته سیاست آن گنجاندن حداکثر مطالب در کمترین حجم ممکن است.
کتاب «ارتش ایران ساسانی» نوشته دیوید نیکول است که توسط محمد آقاجاری به فارسی ترجمه شده و توسط نشر ققنوس در قطع وزیری و در 110 صفحه و با بهای 15 هزار تومان منتشر شده است.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به شهرداری نجف آباد می باشد , هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.